אנגליה: הרוג ראשון בהפגנות האלימות

צעיר בן 26 שנורה בעת שהיה ברכבו במהלך ההפגנות האילמות השבוע, מת מפצעיו, כך דיווחה היום (שלישי) רשת הבי.בי.סי. מדובר באדם הראשון שנהרג במהומות. יצוין שאלימות קשה פרצה בשתי ערים בריטיות נוספות, לאחר שהבירה לונדון עברה לילה שלישי ברציפות של מחאות. כך מסר העיתון הקומוניסטי הבריטי "מורנינג סטאר". הכותרת הראשית של העיתון, הבוקר, היא "לונדון בוערת". כתבי העיתון בבירמינגהם ובליברפול דיווחו המחאות הקשות.

 

שוטרים נגד מפגינים בלונדון (צילום: מורנינג סטאר)

ראש ממשלת בריטניה הימני, דיוויד קמרון, קיצר את חופשתו באיטליה ומיהר בחזרה ללונדון כדי להתמודד עם גל התפרעויות הקשה ביותר שעבר על העיר מזה שנים. קמרון הודיע כי הפרלמנט הבריטי ישוב באופן מיידי מפגרת הקיץ כדי להתמודד עם המשבר. קמרון תיאר את ההפגנות כ"מחליאות", אך נמנע מלבקש את סיוע הצבא בדיכוי המהומות.

האלימות פרצה לאחר שהמשטרה ירתה למוות בגבר בן 29, בן בשכונת העוני טוטנהאם שבלונדון במהלך סוף השבוע האחרון. הפגנה שקטה לציון מותו הפכה לפרץ אלימות ביום שבת כאשר המפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים, ניפצו חלונות ראווה, והעלו באש מכוניות ואוטובוסים. במשטרה אומרים כי מעל 800 אנשים נעצרו עד כה. שלושים וחמישה שוטרים נפגעו, בהם שלושה שוטרים שנדרסו על-ידי מכונית בעת שניסו לבצע מעצרים. עם זאת, כתבי "מורנינג סטאר" מסרו כי המהומות פרצו עקב הכעס הרב שהצטבר בקרב השכבות המוחלשות על המצב הכלכלי העגום בצפון לונדון, הכולל אבטלה גבוהה ושירותים ציבוריים ברמה ירודה. זאת, כתוצאה מהמשבר הקפיטליסטי הנמשך ומדיניות הממשלה הניאו-ליברית קיצונית.

טוטנהאם היא ביתם של מספר רב של מיעוטים אתניים, ולשכונה היסטוריה של מתחים גזעיים. בשנת 1985, קצין משטרה הוכה שם למוות כאשר צעירים אפרו-קאריביים החלו להשתולל בבית דירות רעוע.

http://www.morningstaronline.co.uk/news/content/view/full/108035