הוגשה תביעה משפטית לביטול הבחירות להסתדרות המורים

מאת יחיעם קראוס, פורסם ב"עבודה שחורה".

אין זה חדש  שעל פי נתוני הארגון שיתוף פעולה כלכלי ופיתוח (ה-(OECD ,מצב החינוך בארץ הוא בעייתי מבחינת התקצוב ומבחינת הישגי התלמידים.  היבט נוסף ואינטגרלי בתפקיד המערכת , הוא החינוך לדמוקרטיה . המורים ובראשם הגופים המייצגים אותם כגון הסתדרות המורים, אמורים להוות את  הבסיס להקניית והפנמת הערכים הדמוקרטים במדינת ישראל, אך הבחירות למזכ"לות ההסתדרות (שנערכו אחרי דחייה של שנתיים ) מעלות תהיות לגבי כשרותה של מערכת החינוך לפעול כך. בראיון שערכתי עם אחד המתמודדים בבחירות , חסאן נסאסרה, עלו מספר רב של טענות לגבי האופן שבו התנהלה המערכת החשובה הזו. הריאיון התקיים כשבוע לאחר הבחירות ובתחילתו של מאבק משפטי של נסאסרה כנגד מזכ"ל ההסתדרות, יוסי וסרמן. נסאסרה מבקש, בעזרת עורך דינו, לבטל את הבחירות ולקיימן מחדש באופן ראוי ודמוקרטי.

ראשית, לטענתו  "הודיעו באיחור מכוון על מועד הבחירות ולא הספיקו לשלוח את כרטיס הבוחר לכל המורים" עובדה שאולי יכולה ללמד על 52% הצבעה בלבד. בבחירות הקודמות עמד אחוז ההצבעה על יותר מ60%. בנוסף לכך, היה טרטור של המערכת על ידי כך שדחו את הבחירות  בשנתיים ולאחר מכן הקדימו אותן במספר חודשים, דבר שהקשה על האסטרטגיה של הנבחרים. נסאסרה טוען שלא קיבל את רשימות הבוחרים לפני הבחירות ולכן לא יכול היה ליצור קשר איתם כפי שמקובל במערכת בחירות תקנית.

שנית, "המפלגות הגדולות הזמינו מורים לארוחות וכנסים במועד שלפני הבחירות". זאת לטענתו במטרה ברורה להשפיע על שיקול בחירתם של המורים. כמו כן, "מנע וסרמן באופן פיזי מאחת המועמדות המובילות, הגב' גילה קליין, להיכנס לוועידה שלפני הבחירות". לא ברור ממה כל כך חשש וסרמן.

שלישית, מערכת החינוך לטענתו מפלה באופן שיטתי את המגזרים החלשים ומונעת מנציגיהם את האפשרות לשנות את המצב. "המון קלפיות חסרו את האות צ' (המייצגת את רשימתו של נסאסרה). ביפו, בקלנסווה, בטירה, בכפר קאסם, בירושלים ובאשדוד, לא היה הפתק עם האות. כמו כן, בשאר המקומות היו האותיות בעברית ולא בערבית כפי שמקובל במערכת בחירות תקנית, וזאת אחרי שהקמפיין שלי כוון לציבור הערבי, עם האות המקבילה בערבית המציינת את שמי".

נסאסרה אינו רואה בתכנית "אופק חדש" הצלחה. "אין בקרה לגבי הצלחת הפרויקטים של 'אופק חדש'. תקציב ההסתדרות מעל ל240 מיליון שקל ואין הוא מושקע במעמד המורה או בתנאיו. הכסף הולך בצורה חשאית להנאות המקורבים, מבלי שכלל ציבור המורים ידע על סיבות הוצאותיו".

שלושים שנה אני במערכת ולא חל שינוי, עדיין יש 'מורה כולל' שנוגע במספר רב של מקצועות לימוד, במקום שיהיה מורה מקצועי". בנוסף לכך, מודאג נסאסרה מהעתיד הצפוי למערכת החינוך "חייבים לרענן את מערכת החינוך בצורה שיטתית על ידי הכנסה של כוחות צעירים. מורה אחרי 25 שנות הוראה מותש ואין הוא יכול לתרום יותר". הסתדרות המורים, הגוף שכחלק מתפקידו אמור לסייע ולהגן על מגזרים חלשים, פועל לדעתו של נסאסרה בצורה ההפוכה ומחבל בניסיון צמצום הפערים בין המגזר הערבי ליהודי, "ישנו ייאוש במגזר הערבי מהאפליה מכיוון הסתדרות המורים ולכן תופסת תאוצה התופעה של פתיחת בתי ספר פרטיים במגזר".

כאמור, נסאסרה פועל בימים אלו לביטול תוצאות הבחירות ולקיום מערכת בחירות חדשה. מתוך רצונו להביא לשינוי אמתי, אין הוא חובר לרשימה גדולה מכיוון שהוא זקוק לקולות הערבים. "לא יכולתי להישאר ברשימות הגדולות כי ניסיון העבר הוכיח לי שאין אפשרות לשנות דרכם כלום. הם חושבים רק על הג'ובים שלהם. אם הייתי חובר , אז זה היה לגילה קליין".

למרות כל ההתראות, עדויות המורים' עדויות המשקיפים בקלפיות וכתבות שעסקו בנושא ,אין כלל התייחסות של גורם ממשלתי לנושא המדאיג הזה. נסאסרה מסכם, "ניסיתי לערב ועדת חקירה בנושא, אך הם סרבו. זוהי מערכת שאמורה לשמש דוגמא לחברה הישראלית הדמוקרטית ובמקום שכזו, היא פועלת אחרת ומפעילה שיטות של זיופים, מרמות וכוח".

עוד בנושא:

http://www.maki.org.il/he/component/content/article/43/10923-2011-04-13-18-09-51