עשרות ארגונים מוחים נגד הצעת החוק האנטי-דמוקרטית

בעוד כבשבועיים תדון הכנסת בהצעת חוק אנטי-דמוקרטית שתפגע אנושות בחופש הביטוי, המידע וההתארגנות הפוליטית. תחת מסווה של הצעת חוק לאיסור הטלת חרם על ישראל ושטחים הנתונים לשליטתה, מנסים ח"כים מהימין למנוע כל דיון ציבורי בנושאים מדיניות ישראל. אם החוק יעבור, מגוון של פעולות פוליטיות לגיטימיות יהפכו לעבירות: פרסום באינטרנט של מפת ההתנחלויות והמאחזים, סירוב של אנשי אקדמיה או אנשי תרבות להופיע בהתנחלויות, פרסום מאמר על חברות הנמצאות בהתנחלויות, חתימה על עצומה למשיכת השקעות מתאגיד שמרוויח מהכיבוש ותרגום לאנגלית של דו"ח על הפרות זכויות אדם בשטחים

כל הפעולות האלו ופעולות רבות אחרות, עלולות להיכנס להגדרת "ייזום" חרם, "סיוע" לחרם, "אספקת מידע" לחרם או "עידוד השתתפות" בחרם האסורות על פי הצעת החוק. העובר על האיסור הקבוע בהצעת החוק מסתכן/ת בהרשעה פלילית שעונשה המקסימלי קנס בגובה 150,000 ש"ח, או מאסר, וכן יהיה חשוף לתביעות נזיקיות של חברות מסחריות, אשר יוכלו לקבל פיצוי של עד 30,000 ש"ח בלי שידרשו להוכיח שנגרם להן בפועל נזק כלשהו.

לקראת הדיון, פנו עשרות ארגונים אל יו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין, במכתב בו נאמר כי "אנו מוחים בתוקף על הצעת החוק 'איסור הטלת חרם' המובאת לדיון בועדת החוק, חוקה ומשפט של הכנסת. אין בינינו תמימות דעים ביחס לשימוש בטקטיקת החרם; חלקנו סבורים שזהו כלי יעיל ואילו אחרים מתנגדים בתוקף לשימוש בו. אולם כולנו מאוחדים בעמדה כי מדובר בכלי אזרחי, בלתי אלים ולגיטימי להבעת דעה ולקידום שינוי חברתי-פוליטי, שמקומו בתוך גבולות כללי המשחק הדמוקרטיים. הצעת חוק זו מיועדת בבירור להגביל את פעילותם של קבוצות וארגוני שמאל פוליטיים, רק מכיוון שמחאתם קוראת תיגר על הקונצנזוס הפוליטי כיום בישראל".

ועוד: "במקום לנהל דיון דמוקרטי בנושאים העומדים על סדר היום הציבורי בישראל, משמשת הצעת החוק להשתקת יריבים פוליטיים ולחסימת כל אפשרות לדיון ציבורי. לשון הצעת החוק העמומה מרחיבה באופן מעורר דאגה את קשת הפעולות האסורות שהחוק מגדיר אותן כסיוע לחרם, עד כדי כך שפרסומו של פריט מידע, כגון  ציון העובדה שאדם מסוים מתגורר מעבר לקו הירוק, עלולה לשמש עילה לתביעת נזיקין, מבלי שאותו האדם יידרש להוכיח כי נגרם לו בפועל נזק כלשהו. על אותו משקל, פרסום דו"חות המבקרים את פעולותיה של ישראל מחוץ או בתוך הקו הירוק, סירוב להשתתף באירוע בהתנחלויות או קיום הפגנה נגד חברה שמוכרת ציוד המשמש להריסת בתים – עלולות להוביל לתביעות אזרחיות ופליליות נגד היוזמים והמשתתפים בטענה כי אלו סיפקו מידע או סיוע לחרם.  פעולות אלו, גם אם הן עלולות להסב חוסר שביעות רצון, הן פעולות אזרחיות ופוליטיות לגיטימיות במדינה דמוקרטית".

הארגונים החותמים על המכתב סבורים ש"הצעת חוק זו הינה הצעת חוק מסוכנת, הרומסת זכויות יסוד ובראשן חופש הביטוי, המחאה וההתארגנות. אנו קוראים ליו"ר הכנסת ולועדת החוקה, חוק ומשפט לעצור מייד את תהליכי החקיקה של חוק אנטי-דמוקרטי זה".  בין הארגוני שהצטרפו אל הקריאה: איתך-מעכי, א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים, האגודה לזכויות האזרח, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, הטלוויזיה החברתית, המוקד להגנת הפרט, המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית, המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית, מכון ון-ליר; יש גבול, יש דין, הגדה השמאלית, מרכז תמורה, מחסום ווטש, מוקד סיוע לעובדים זרים, סולידריות שייח ג'ראח, עדאלה, עיר עמים, פרופיל חדש, קואליציית נשים לשלום, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם, שוברים שתיקה, שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם, שישה צבעיםו תנועת נשים דמוקרטיות בישראל – תנד"י