מכתב גלוי לשר התיירות סטס מיסז'ניקוב

 

המכתב נכתב על ידי הפעילים להצלת חוף פלמחים מכרישי הנדל"ן.

 

ביום ראשון הבא, 27 ביוני, במהלך ישיבת הממשלה, יעלה השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הצעת מחליטים שעיקרה ביטול תוכנית הבניה בכפר הנופש בחוף פלמחים. כזכור מבקר המדינה תקף בחריפות בדו"ח מיוחד שהתפרסם לפני מספר חודשים את שיווק הקרקע (החוף נמכר ליזמים ב-8 מיליון ₪ בלבד) ואת התנהלות גורמי המינהל ומשרדי הממשלה. בנוסף עלה מהדו"ח, כי מינהל מקרקעי ישראל לא שיתף את את משרדך בהליכים לשיווק הקרקע להקמת כפר הנופש ואף לא בעצם ההחלטה לשווק את הקרקע למטרה זו. בדו"ח נטען כי משרד התיירות לא היה שותף להכנת המכרז ולקביעת תנאיו, ובתנאי המכרז לא נכללה דרישה להמצאת המלצה ממשרד התיירות. המבקר ציין כי אם היה מינהל מקרקעי ישראל משתף את משרד התיירות בתהליך, סביר שהיה ביכולתו של משרד התיירות להגדיל את מעגל המשתתפים במכרז על ידי פנייה לגורמי תיירות בארץ ובחו"ל.

 

לשמחתנו בעקבות הדו"ח הודעת כי אתה מתנגד לתוכנית כפר הנופש בחוף במתכונתה הנוכחית. בהודעה שהציג מנכ"ל משרד התיירות נועז בר ניר נטען כי: "כל פרויקט תיירותי חייב למצוא את האיזון בין שמירה על הטבע והסביבה ובין הפיתוח התיירותי. וכי הפרויקט בחוף פלמחים נעדר איזון זה ואינו תואם את מדיניות התיירות ברת הקיימא שבה דוגלים המשרד והשר ולכן המשרד מתנגד לו במתכונתו הנוכחית", יחד עם זאת, באופן מדאיג, בכנס של משרד התיירות נתתם במה ליזמי כפר הנופש להציג את תוכניתם.

 

גורמים ציבוריים, אזרחיים משפטיים וממשלתיים רבים הצטרפו לדו"ח מבקר המדינה בקריאה לביטול העסקה בפלמחים: ועדת הביקורת, תמיכת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, דו"ח תנועת אומ"ץ בנושא, שהציע, בין השאר, כמה דרכים לביטול התוכנית והדו"ח היתכנות כלכלית של כפר הנופש, שנעשה ע"י פרופ' יקיר פלסנר, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל שהוכיח כי לכפר הנופש אין התכנות כלכלית, והוא יהפוך לפרוייקט מגורים.

 

הנה מספר מהעובדות שתומכות בביטול העסקה:

 

א.      התוכנית להקמת כפר נופש בחוף פלמחים קוּדמה על ידי מינהל מקרקעי ישראל למרות שלא הוכח כי יש צורך למפעל תיירותי באזור. המינהל פעל כמעט לבדו (מבלי לשתף את משרד התיירות, למשל) וקידם את המכרז תוך התעלמות מהמציאות בשטח ומחוות הדעת של הגורמים השונים המעורבים בנושא.

 

ב.       הקרקע נמכרה בפחות ממחצית מהמחיר המומלץ.

 

ג.       המכרז הואץ על ידי המינהל באופן מכוון כדי שחוק בכנסת לא יסכל אותו (חוק שמירת הסביבה החופית, שעבר בכנסת באוגוסט 2004).

 

ד.       מוסדות התיכנון נהגו ברשלנות והקלו על היזמים, והמהלך כולו פגע בחוף ובאינטרס הציבורי.

 

ה.      התוכנית מנוגדת לתוכנית המתאר הארצית בנושא (תמ"א 13), הקובעת, כי אסור להקים מבנים בתחום של עד 100 מטר מקו המים, ולפי התוכנית גבולו המערבי של השטח מרוחק 30 מטר בלבד מקו המים.

 

ו.        היזמים לא עמדו בלוחות הזמנים שהקציב להם החוזה עליו חתמו עם המינהל. אעפי"כ המינהל נתן ארכה לביצוע החוזה וזאת מבלי לדרוש כל פיצוי ומבלי לבחון אם היזמים יוכלו לעמוד בלוח הזצמנים החדש שהוקצב.

 

ז.        מוסדות התכנון לא בחנו מחדש את התוכנית לאור השינויים שחלו בחקיקה ובתוכנית המתאר.

 

אנו קוראים לך שר התיירות סטס מיסז'ניקוב לצאת בקריאה ציבורית ולהכריז על ביטול התוכנית לפי המתווה שהציע השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. כך ממשלת ישראל תוכל לתקן את הטעות והעוול שנעשו באמצעות ביטול התוכנית הבנייה בחוף פלמחים