בצלם: יש לאפשר ייצוא ומעבר של בני אדם לרצועה ואליה

בתגובה להחלטת הקבינט על הקלות בסגר שהוטל על ידי ישראל על רצועת עזה מסר אמש (ב') בצלם שהיא מהווה "צעד בכיוון הנכון, של התאמת המדיניות בנושא רצועת עזה למחויבויותיה של ישראל. מבחנה של המדיניות החדשה יהיה בישומה אולם יש לברך על כל הקלה בהגבלות החמורות על ייבוא לרצועה".

לדברי בצלם אין להסתפק בהקלות אלה. היעד לא צריך להיות הגברת הסיוע ההומניטארי לרצועה, אלא הפיכתו למיותר. יש לאפשר לרצועת עזה לבנות מחדש כלכלה בת קיימא, ולשם כך נדרש לא רק ייבוא של מזון ומוצרי צריכה אלא גם של חומרי גלם לתעשייה, ליצור ולחקלאות. נדרשת גם מערכת מאורגנת לייצוא מן הרצועה, שתענה על צרכי הביטחון של ישראל. נוסף לכך, יש לאפשר לבני אדם להיכנס אל הרצועה ולצאת אותה בחופשיות.

גם רופאים לזכויות אדם רואה בחיוב את החלטת הממשלה להקל את הסגר על רצועת עזה, ובכך לאפשר שיפור בתנאי החיים של האוכלוסייה הפלסטינית. עם זאת ההחלטה נוגעת רק לפן אחד של הסגר המהווה חלק ממדיניות כוללת ורחבה של ענישה קולקטיבית פסולה. רק ביטולה המוחלט של מדיניות זו יסלול את הדרך לחיים נורמאליים. רופאים לזכויות אדם מבקשת להדגיש כי מבחן ההחלטה הוא בביצועה וקוראת לממשלת ישראל לנקוט לאלתר בצעדים לשיפור המצב ההומניטארי ברצועה, לרבות התרת מעבר חופשי של ציוד רפואי ותרופות, מתן אפשרות לחופש תנועה מלא לצוותי רפואה לצורך מתן טיפול והכשרות ומתן אפשרות יציאה לחולים הזקוקים לטיפול רפואי שאינו זמין ברצועה, ללא מעורבות של שיקולים פוליטיים.