תחקיר: עיריית חולון מפרה זכויות יסוד של עובדי הניקיון

עיריית חולון מפרה זכויות יסוד של עובדי הניקיון. כך עולה מתחקיר שפורסם הבוקר (ה') במוסף הכלכלי של עיתון "הארץ". בישיבת מועצה שהתקיימה במארס 2009 העלה ניסן זכריה, חבר מועצת העיר חולון, שאילתא לראש העיר מוטי שושן. זכריה טען כי ידוע לו בוודאות שעובדים האמונים על ניקיון רחובות העיר עובדים ללא תלוש שכר, אינם מקבלים הטבות סוציאליות המחויבות בחוק, וגרוע מכל – מרוויחים 15 שקל לשעה, הרבה פחות משכר המינימום (20.70 שקל). "זה קורה בשטח", אמר זכריה באותה ישיבה. "האם לא מתפקידה של רשות מקומית לכפות על הקבלנים שהיא בוחרת לשמור על החוקים?" יצוין שששון, איש מפלגת העבודה, נמנה בעבר עם ראשי ההסתדרות.

ראש העיר ניסה להוריד את העניין מסדר היום: "אני חוזר ואומר", נכתב בפרוטוקול של אותה ישיבה, "שמועות בלי עין הרע פורחות באוויר. מי שיש לו מידע, יש להפנות את זה למשטרה. כשאני שומע ויש לי הוכחות כמו שהיה עם חברה אחרת שפגעה בזכויות של עובדים, נתתי הוראה לסיים את ההתקשרות עם החברה ולהעביר את אותם עובדים אל תחת פיקוחנו. אני לא יכול לטפל בשמועות, הדרישה שלנו מכל הקבלנים היא לפעול על פי החוק".

עו"ד ליפא קמינר, היועץ המשפטי של העירייה, הוסיף: "בכל מכרז יש סעיפים שמחייבים את הזוכה לנהוג על פי חוק. אין לנו הכלים לבדוק את העניין הזה אלא אם בא מישהו בצורה מדויקת ומביא תלושי משכורת כהוכחה. משרד התמ"ת הוא שעוקב ומגיש תביעות וכתבי אישום אם מתלוננים בפניו, אחרת אי אפשר לתפוס". זכריה לא ויתר: "אז אני מגיש תלונה כרגע במועצה ואני מבקש שהעירייה…". בשלב זה קטע אותו ראש העיר: "תגיש למשטרה, למה אלי? למשטרה ישר"

הדיון בנושא נמשך עוד כמה דקות, אך עמדת ראש העיר לא השתנתה. לטענתו, עד שלא יגיעו עובדי הניקיון בעצמם להתלונן, לא יוכל לפעול. זכריה לא ויתר ולא הסכים להוריד את הנושא מסדר יומה של מועצת העיר. בישיבת מועצה שנערכה באפריל, העלה שוב את הסוגיה.

בשאילתא שהופנתה לראש העיר כתב: "בינואר ובמארס 2009 הבאתי בפניך ובפני המועצה את העובדה שיש עובדים המועסקים על ידי קבלנים בעיריית חולון ולא זוכים לשכר מינימום. ב-2007 יצא חוזר ממנכ"ל משרד הפנים שהורה לרשויות מקומיות לבצע בדיקה ולהגביר את האכיפה של חוקי העבודה. הרשות נתבקשה לבדוק אחת לחצי שנה האם שולם שכר מינימום וכן זכויות נוספות במסגרת החוק אחת לחצי שנה. האם העירייה ביצעה את הוראות חוזר המנכ"ל? האם יש בכוונתך לבדוק את התלונות?"

מעדויות שפורסמו הבוקר ב"הארץ" עולה שאין צורך להמתין עד שהעובדים יתלוננו – מספיק לגשת אליהם ברחוב, בצהרי היום, ולשאול. העובדים התלוננו על הפרת זכויות הבסיסיות ואף על אי קבלת תלוש שכר כחוק. כולם מועסקים על ידי חברת הקבלן ר.ג.א. שירותים וניקיון, חברה שעל פי דו"ח של דן אנג ברדסטריט שנערך בינואר השנה, נהנתה מהכנסות של כ-60 מיליון שקל ב-2008, וצפתה הכנסות של כ-70 מיליון שקל ל-2009. חלק מהעובדים מועסקים על ידה ישירות, וחלקם דרך קבלני המשנה של הקבלן.

לתחקיר המלא שפורסם הבוקר:

http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20100513_1168591&log=true