בנגב דורשים הסדר מדיני

"ההרגשה היא של חוסר אונים, שהממשלה לא מתייחסת לאזור ולא 'שמה' עלינו", סיפר ל-"זו הדרך" פדרו גולדפרב, חבר קיבוץ ניר יצחק בנגב המערבי. ביתו של גולדפרב – מורה להיסטוריה ולאזרחות בתיכון וחבר הוועד המרכזי של מק"י –  שוכן מול רפיח, במרחק ארבעה קילומטרים מגדר רצועת עזה. במהלך המלחמה האחרונה בעזה, כחמישית מתושבי הקיבוץ עזבו אותו. לדבריו, ישנם באזור יישובים שבמהלך הקיץ כמעט כל תושביהם עזבו.

 

KOLAHER

"אחת המנהרות נחשפה בין הקיבוץ שלנו לבין קיבוץ סופה. נוכח מציאות זו, כשפרצה המלחמה, רבים מתושבי האזור חשו עצמם מאוימים והצדיקו את התקיפה הישראלית. לא היו להם לא זמן ולא אפשרות לערוך ניתוח מעמיק של המצב. אבל לאחר שלא ישנו משך 50 לילות – לא רק בגלל איום הקסאמים והפצמ"רים, אלא גם בגלל הרעש הבלתי פוסק של טנקים, ארטילריה, מסוקים ומטוסים – תושבים התחילו לתהות האם עוד סבב של הקזת דם יביא לפתרון, או רק יחריף את הבעיה".

במוצאי שבת התקיימה צעדת מחאה שהחלה בצומת שדרות, תחת הקריאה "עוצרים את המלחמה". בהזמנה להפגנה, שהופצה ביוזמת קבוצה חדשה בשם "התנועה לעתיד הנגב המערבי", נכתב: "בזמן שבשאר הארץ אנשים מתכוננים לראש השנה, בנגב המערבי מתכוננים לסיומה של הפסקת האש ולפצמ"ר הראשון שאולי יגיע בעקבותיה. בזמן שבשאר הארץ אנשים קונים מתנות במבצע, אנחנו שואלים את עצמנו איזה שם יינתן למבצע הצבאי הבא. וכששואלים אותנו, 'איפה אתם בחג?', רובנו משיבים בעצב שכנראה שלא בבית. אבל הפעם החלטנו שלא שותקים יותר. העתיד שלנו נמצא רק בידינו. נצא לצעדת מחאה באזור שדרות כדי לקרוא בקול רם וברור לממשלה: הנגב דורש פתרון ארוך-טווח, אסטרטגיה ועתיד, ביטחון אמיתי עכשיו ולעשרות השנים הבאות. רק הסדר מדיני יביא לנו ביטחון כזה".

אחת המשתתפות בהפגנה הייתה ד"ר יעלה רענן, תושבת קיבוץ כיסופים, הנמצא פחות משני קילומטרים מרצועת עזה. "מהסלון שלי אפשר לראות את חלונות בתיהם של התושבים הפלסטינים", היא מספרת. רענן – שהייתה מועמדת ברשימת חד"ש לכנסת ומכהנת כדוברת המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב – היא פעילה ותיקה למען זכויותיהם של הערבים-הבדואים בנגב. בקיץ האחרון היא החלה לפעול בקבוצה "קול אחר בשדרות ועוטף עזה", אשר קראה להפסקת המלחמה ולפתרון של שלום בין ישראל לבין הפלסטינים, על בסיס של שתי מדינות.

"הקבוצה שלנו לא הצטרפה באופן רשמי להפגנה בצומת שדרות, אלא העדיפה להפגין מול בית ראש הממשלה בירושלים, יומיים לאחר מכן", מספרת רענן. היא אינה מהססת להשתתף בהפגנה של "התנועה למען עתיד הנגב המערבי", גם אם יש לה ביקורת. "הם עוד לא התגבשו מבחינה רעיונית. בצד אנשים שתומכים בשלום, יש שם גם מי שהעיקר מבחינתם הוא להביא שקט לנגב – עדיף בהסדר מדיני, אולם יש גם כאלה שאינם שוללים עוד מבצע צבאי". קבוצת "קול אחר בשדרות ועוטף עזה" בחרה לארגן משמרת מחאה מול בית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים מחר (שני), החל משעה 17:00, בקריאה ברורה להסרת המצור מעל עזה ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בצד מדינת ישראל. "חשוב לנו להשמיע קול של תושבים מהנגב, יהודים וערבים כאחד, אשר מוקיעים את המלחמה שהייתה ומזהירים מפני המלחמה הבאה".

ידיעה על מחאות תושבי הדרום מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"