שר החוץ הסיני ממליץ לאמריקאים ללמוד את ההיסטוריה של סין

שר החוץ של סין ואנג יי קיים השבוע מסיבת עיתונאים מיוחדת, במקביל לדיוני הקונגרס העממי הלאומי הנערכים בבייג'ין בימים האחרונים. ואנג אמר כי הוא ממליץ לאמריקאים להשקיע זמן בלימוד ההיסטוריה והתרבות הסינית. "אם תוכלו להשקיע זמן בלימוד המסורת הסינית ולא כל הזמן תשפטו את סין לפי דפוסי החשיבה האמריקאים, תגלו בוודאי שליחסי ארה"ב וסין צפוי עתיד מזהיר", אמר ואנג, על פי ידיעה של רדיו סין הבינלאומי.

2016-03-11_194528

שר החוץ של סין ואנג יי , במסיבת העיתונאים, השבוע (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

לדעת ואנג, מקור רבים מהמתחים בין שתי המדינות הוא חשדנות. "החיכוכים נובעים מכך שלחלק מהאנשים בארה"ב יש חשדנות אסטרטגית לגבי סין. הם מביעים דאגה שסין תגבר על ארה"ב יום אחד. אני רוצה להדגיש פעם נוספת שסין היא לא ארה"ב וגם לא תהיה, אנחנו לא רוצים להזיז אותה לשום מקום או לשלוט באף אחד". ואנג התייחס גם לנושא ים סין המערבי, והגן על ההחלטה הסינית להקים מתקני הגנה על האיים באזור. לדבריו, מדובר בטריטוריה בשליטה סינית ולכן לסין יש מחויבות להגן עליה. שר החוץ הסיני התייחס גם למזה"ת והבהיר "תמיד עמדנו לצידן של מדינות ערב שנאבקו למען שחרורן ועצמאותן. אנו דוגלים בהעמקת הקשרים הכלכליים והמסחריים עם האזור ואני מעוניינים לתרומה משמעותית להשכנת שלום וליציבות במזרח התיכון. לסין אין כל אינטרס להפוך את האזור לאזור שתחת ההשפעה שלה".

בנושא אחר ואנג אמר כי סין מוכנה לסייע לצפון קוריאה בפיתוח, אך בתוך כך היא ממשיכה לדחוף לפירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני. "רק פירוז גרעיני יביא לשלום, רק דיאלוג יכול לסייע במציאת פיתרון ורק שיתוף פעולה יביא לתוצאה הטובה ביותר עבור כולם", אמר שר החוץ הסיני.

ואנג אמר שהטלת סנקציות על צפון קוריאה היא צעד חיוני. סין תומכת בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם להטיל סנקציות על צפון קוריאה כדי למנוע ממנה לפתח נשק גרעיני וטילים בליסטים לאחר שלאחרונה היא שיגרה שישה טילים לטווח קצר. סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הודיעה לפני מספר ימים כי מנהיג המדינה קים ג'ונג און הורה להתכונן לשימוש בנשק גרעיני בכל רגע נתון וקרא לצבאו להיות מוכן להנחתת מתקפה מקדימה על רקע האיומים הגוברים מצד אויבי המדינה.

לתמליל המלא של מסיבת העיתונאים (באנגלית):

http://www.bjreview.com/World/201603/t20160310_800051595.html