שרים נוספים התפטרו בברזיל בגלל שחיתות; המונים מפגינים נגד ממשלת הימין

אלפי מפגינים בברזיל התעמתו אתמול (שלישי) עם המשטרה הצבאית מחוץ לבית המחוקקים בריו דה ז'נרו. זאת, במהלך הפגנה נגד צעדי צנע הניאוליברליים בהם נוקט שלטון ההפיכה האזרחית הימנית. המשטרה הצבאית במדינה מסרה כי המפגינים השליכו רימונים מתוצרת עצמית לעבר השוטרים, שהגיבו בירי כדורי גומי וגז מדמיע. מזה כשלושה שבועות נערכות הפגנות המוניות נגד הנשיא מישל טמר וממשלתו ולפני כבשבועיים כאלף בתי ספר ואוניברסיטאות ברחבי המדינה שבתו במחאה על הקיצוצים בתקציבי החינוך. על כך מוסר הבוקר אתר השבועון "ורמליאו" של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל.

2016-12-07_201417

שוטר צבאי יורה כדורי גומי לעבר המפגינים, אתמול, בריו מחלון מאחת הכנסיות שבמרכז העיר (צילום: ורמליאו).

כמו כן, המפגינים מוחים על השחיתות שבשלטון. עד עתה התפטרו שישה שרים אחד מדי שבוע מאז שטמר קיבל את סמכויות הנשיא. אחד מחברי הקבינט אף הקליט שיחה עם טמר בלא ידיעתו והאשים אותו בהפעלת לחץ עליו כדי לעזור לבעל ברית שלו בעסקת מקרקעין. כעת יריביו של מישל טמר נאחזים בשערורייה זו וקוראים להדחתו, חודשים אחדים לאחר שמונה לנשיא עקב הדחתה של קודמתו בתפקיד. "מזעזע ששר מקליט את נשיא הרפובליקה", אמר טמר בן ה-75 במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר. "זה מעורר מורת רוח ושאט נפש". ההפיכה האזרחית והדחת הנשיאה של מפלגת העובדים, דילמה רוסף, לא תרמה להרגעת הרוחות, המערבולת הפוליטית בברזיל ממשיכה להסתחרר ועכשיו הגיעה לשלב האשמות בשחיתות כלפי הנשיא עצמו.

העצבנות הגוברת בבירה ברזיליה נובעת בחלקה הגדול מחקירת שחיתות מקיפה בחברת הנפט הלאומית פטרוברס, שאינה יורדת מסדר היום בברזיל למרות החלפת הממשלה. הפוליטיקאים חוששים עד כדי כך, ששעות ספורות אחרי ההכרזה על שלושה ימי אבל מחמת אסון התרסקות המטוס שהוביל קבוצת כדורגל ברזילאית למשחק הגמר של טורניר בינלאומי, חברי הפרלמנט התכנסו לישיבה מרתונית שנמשכה עד 4 לפנות בוקר. במוקד הישיבה: צמצום סמכותם של תובעים ושופטים החוקרים פוליטיקאים במקרי שחיתות. משנודע לציבור כיצד בילו נבחריו את הלילה שלאחר הטרגדיה, הזעם כלפיהם רק גבר.

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית של ברזיל הצטרפה למחאות נגד ממשלת הימין, עוד בטרם עלה טמר לשלטון. יחד עם זאת, היא החליטה להעמיד מועמד או מועמדת משלה לבחירות לנשיאות שיתקיימו בשנה הקרובה. עד עתה המפלגה הקומוניסטית פעלה בשותפות עם מפלגת העובדים ואף קראה להצביע עבור מועמדיה לנשיאות ב-15 השנים האחרונות. עוד שתי מפלגות קומוניסטיות הפועלות בברזיל: המפלגה הקומוניסטית הברזילאית והמפלגה הקומוניסטית המהפכנית טרם החליטו במי לתמוך.

הידיעה על ההפגנה, אתמול, בריו: http://www.vermelho.org.br/noticia/290696-1