שלושה עובדי בניין נהרגו בתאונות עבודה בצפון; חד"ש: הממשלה מפקירה את הפועלים

שלושה פועלי בניין נהרגו היום (ראשון) בתאונות עבודה בצפון. מאז תחילת השנה נהרגו 45 פועלים בתאונות עבודה, לרוב בענפי הבנייה והתעשייה. שני פועלים נהרגו בשעות הבוקר בקריסת מעלית משא באתר בנייה בטירת כרמל, וארבעה נוספים נפצעו. שישה מהעובדים באתר הבנייה של חברת עמרם אברהם ביצועים עוכבו לחקירה.

דיאב ותד וחסן ותד, בני דודים שנהרגו הבוקר באתר בנייה בטירת הכרמל (צילום: אל-אתיחאד)

 

שני ההרוגים, תושבי ג'ת, היו בני דודים: חסן ותד, בן 29 שבנו הראשון נולד לפני שלושה חודשים, ודיאב ותד. שלושה מהפצועים פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה. אחד מהם מאושפז במצב קשה. מהנפילה נפגע גם בית סמוך, ואיש מהדיירים לא נפגע.

מחקירה ראשונית של מינהל הבטיחות במשרד העבודה עולה כי מעלית העובדים בחזית אחד המבנים באתר קרסה במהלך עבודות הגבהה מגובה של כעשר קומות, מסיבות שעדיין נחקרות. המעלית פגעה במכולה ששימשה משרד, והיא התהפכה ופגעה בעובדים שהיו במקום. ראש מנהל בטיחות בזרוע העבודה, חזי שוורצמן, אמר בתוכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב: "לא קיבלנו התראה על המעלית באתר הבנייה. הייתה הגבהה של פיר מעלית הבנייה מקומה 12 לקומה 15, זה בדרך כלל הליך שגרתי שמבוצע באתרי בנייה. בגלל כשל טכני או מקצועי, המעלית נפלה על המכולה".

"בשש-שבע השנים האחרונות נהרגו יותר מ-300 עובדים", הדגיש שוורצמן. "אבל את מספר כתבי האישום אפשר לספור על יד אחת. כל תאונה נחקרת ביחידה משטרתית אחרת, כל תיק מגיע לפרקליט מחוז מסוים ותמיד נדחק לצד".

מאוחר יותר נהרג עובד נוסף, בלאל מוחמד אסעד ג'בארין (בן 50) בנפילה לבור באתר בנייה ביישוב גדיש שבגלבוע. הפועל נפל לבור בעומק כשמונה מטרים, ואחרי יותר משעתיים חולץ ללא רוח חיים. המשטרה הודיעה כי היא פתחה בחקירת נסיבות האירוע בשיתוף חוקר תאונות עבודה של משרד העבודה והרווחה שהגיע לזירה. זיו שייקביץ ומאור משה, פרמדיקים של מד"א שהגיעו לזירה, סיפרו כי הפועל היה ללא סימני חיים כשהגיעו למקום, ו"לאחר פעולות חילוץ ממושכות קבענו את מותו".

מחד"ש נמסר "המדינה דואגת לרווחי הקבלנים ולא לחיי הפועלים. עוד הרוג ועוד הרוג במקומות העבודה – 3 היום וכבר 45 מתחילת השנה. ממשלת ישראל מפקירה את הפועלים, שנופלים למותם בלי הגנה ובלי השגחה. הנושא כבר נמצא על סדר היום, זעקת הפועלים נשמעת, והמשרדים הרלוונטיים עושים קולות של דאגה – אבל בשטח אין שום התקדמות".

לדברי חד"ש "הממשלה כבר הביעה תמיכה בהצעת החוק של ח״כ עופר כסיף להקמת רשות לאומית למניעת תאונות עבודה – בהתאם להמלצות ועדת אדם מ-2014. אבל הממשלה נפלה לפני שהחוק חוקק. ביום הראשון של כל ממשלה חד״ש תדרוש להקים את הרשות ולשים את חיי הפועלים לפני רווחי הקבלנים".

מהקבוצה למאבק בתאונות עבודה בבניין ותעשייה נסר כי שיעור ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבניין במדינת ישראל – כ-14 הרוגים לכל 100 אלף עובדים – הוא פי 5 ויותר ממדינות אירופאיות מתוקנות, "ולא השתפר בחמש השנים האחרונות. אף על פי כן מספר מפקחי הבטיחות בזרוע עבודה במשרד הכלכלה צנח בשנתיים האחרונות מ-90 ל-70, וגם מספר צווי הבטיחות שהוטלו על ידם במקומות העבודה המסוכנים ירד ב20%-30%".

לדברי הקבוצה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לא התקינה את התקנות שירחיבו את האחריות לבטיחות באתרי בנייה לחברות יזמיות ובעלי תפקידים בכירים, וזאת על אף שטיוטה מתקדמת שלהן גובשה כבר לפני שנתיים. מספר האישום המוגשים על ידי הפרקליטות בגין תאונות מותם של עובדים ממשיך להיות זעום, וזאת בפרט במחוזות חיפה והצפון, בהן התרחשו התאונות היום. "אם משרד הכלכלה וכלל הרשויות לא יחלו לפעול נמרצות בנושא נמשיך להיות עדים לטרגדיות מחרידות וניתנות למניעה אלה", הדגישו.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/114500