שישה הרוגים במחאות שפרצו ברחבי איראן נגד התייקרות מחירי הדלק

שישה הרוגים נרשמו במחאות שפרצו בערי איראן בעקבות התייקרות מחירי הדלק. על פי הרשתות החברתיות חמישה מפגינים נהרגו ביומיים האחרונים. כמו כן, שוטר נהרג היום (ראשון) על ידי מפגינים בכרמאנשאה באיראן, כך דווח בתקשורת הממלכתית. ההפגנות, הנרחבות ביותר מאז גל המחאה בתחילת 2018, החלו אחרי שהממשלה הטילה גם מגבלות על צריכת הדלק. יצוין שנשלחו מסרים למיליוני טלפונים ניידים מטעם השלטונות ובו הדרישה שלא להצטרף למחאות החברתיות. יצוין שהרשויות משבשות את רשת האינטרנט כדי להקשות על המפגינים לתקשר ביניהם ולמסור מידע על הנעשה בהפגנות.

מסר שנשלח למיליוני טלפונים ניידים מטעם השלטונות ובו הדרישה שלא להצטרף למחאות החברתיות באיראן (צילום מתוך הטוויטר)

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הביע הבוקר תמיכה בקיצוב הדלק, שהוציא אזרחים רבים להפגנות ברחבי המדינה. הוא האשים גורמים "אנטימהפכנים" ואת אויבי המדינה ב"חבלה". "יש כמה אנשים שללא ספק מודאגים מההחלטה, אבל חבלה והצתה נעשות בידי חוליגנים, ולא האזרחים שלנו. האנטימהפכנים ואויבי איראן תמיד תמכו בחבלה ובפגיעה בביטחון, והם ממשיכים לעשות זאת", אמר חמינאי, הטלוויזיה הממלכתית. "לרוע המזל, נגרמו בעיות, וכמה בני אדם איבדו את חייהם וכמה מרכזים נהרסו הוסיף חמינאי והדגיש שהעלייה במחירי הדלק "מתבססת על דעת מומחים ויש ליישם אותה".

בסוכנות הידיעות איסנ"א דווח היום כי חנויות רבות בבזאר של טהראן היו סגורות היום, בשל "הפרעות" מצד גורמים חיצוניים. אלו צפויות להיפתח מחדש עם הגעת כוחות נוספים. עוד דווח מפי תובע מקומי כי 40 איש נעצרו בהפגנות בעיר יזד שבמרכז המדינה.

אתמול דיווחו סוכנויות הידיעות במדינה ומשתמשים ברשתות החברתיות על כך שההפגנות הפכו במהרה לבעלות אופי פוליטי, חלקן אלימות. גורמים רשמיים אמרו אתמול כי אדם אחד נהרג בעיר סירג'אן שבדרוםמזרח המדינה, בזמן שברשתות החברתיות הוזכרו הרוגים נוספים בעימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון בטהראן ובעשרות ערים אחרות.