שביתת נשים בפולין נגד מדיניות איסור ההפלות שמקדמת ממשלת הימין

הצעת החוק החדשה שהוגשה לפני מספר שבועות על ידי הממשלה פולין הימנית קובעת כי ביצוע הפלה תתאפשר רק במקרה בו האם או העובר נמצאים בסכנת חיים מיידית. כיום מאפשרת החוקה הפולנית ביצוע הפלה במקרה של סכנת חיים לאם או העובר, במקרה והעובר אמור להיוולד עם נזק פיזי או נפשי קשה, וכן במקרים של אונס או גילוי עריות. מחאות רבות בייחוד של נשים נגד הצעת החוק נערכו ברחבי המדינה בשבועות האחרונים.

על פי החוק החדש תיאסר ביצוע הפלה גם במקרים של היריון כתוצאה מאונס או גילוי עריות, או במקרה ויוכח כי נגרם נזק לעובר. הצעת החוק החדשה תטיל קנסות כבדים ועונש של עד חמש שנות מאסר על נשים שייבצעו הפלה במידה ולא נשקפה להם או לעובר סכנת חיים מיידית. על פי הנתונים הרשמיים מתרחשות כיום בפולין אלף הפלות חוקיות מדי שנה, אולם לטענת מומחי רפואה המספרים גבוהים בהרבה ועומדים על 250 אלף מדי שנה, מאחר ומרבית ההפלות מתבצעות באופן לא חוקי או מחוץ לגבולות המדינה.

2016-10-03_160547

הפגנת נשים בווארשה בסוף השבוע נגד החוק המוצע על ידי ממשלת הימין (צילום: ראזם)


כאמור, בחודשים האחרונים התקיימו בכל רחבי פולין הפגנות ענק של נשים במחאה על החוק החדש. רבבות נשים לבושות שחור יצאו לרחובות ורשה והערים הגדולות בפולין וקראו לבטל את החוק החדש תוך שהן קוראות "הגוף שלי שייך לי". המחאה ההמונית התפשטה במהירות גם לרשתות החברתיות, שם החל קמפיין "המחאה השחורה", במסגרתו הצטלמו נשים פולניות לבושות בשחור כשהן מחזיקות שלטים נגד החוק החדש האוסר עליהן לבצע הפלה. אל המחאות הצטרפו פעילות ופעילי שמאל של המפלגה הקומוניסטית ושל הארגון "ראזם".
למרות המחאה ההמונית, בסוף השבוע האחרון עברה הצעת החוק בקריאה ראשונה בפרלמנט הפולני ברוב של 267 תומכים מול 154 מתנגדים, וכעת היא אמורה לעלות לקריאות נוספות ולהיות מאושרת באופן סופי. לאחר אישור ההצעה בקריאה ראשונה יצאו גם בסוף השבוע האחרון עשרות אלפי נשים לרחובות פולין וקיימו הפגנות ענק נגד החוק. במקביל, הכריזו מנהיגות המחאה על "שביתה כללית" של הנשים בפולין היום (שני), שזהו יום העבודה הראשון של השבוע, כשבמסגרת השביתה לא הגיעו העובדות למקומות עבודתן. יצוין שמעסיקים רבים סגרו את שערי מקומות העבודה לאות הזדהות עם הנשים.