שביתה חלקית בתחבורה הציבורית החל מראשון – ומלאה בתכנית שלבים

שביתת חברות התחבורה הציבורית שתוכננה ליום ראשון הקרוב תתקיים באופן חלקי. זאת בעקבות הבנות שאליהן הגיעו הבוקר (שישי) נציגי העובדים, המאוגדים בכוח לעובדים, עם הנהלת החברה אגד תעבורה. אולם בסופרבוס המצב נשאר ללא שינוי, ולכן חלק מהשביתה תתקיים ללא שינוי. כך, איגוד נהגי התחבורה המאוגדים בארגון כוח לעובדים ישבית חלק מהתחבורה הציבורית ביום ראשון הקרוב, היום הראשון לשנת הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים.

2018-08-31_173526

נהג אגד תעבורה: לא שווים פחות (צילום: כוח לעובדים)

איגוד הנהגים טען להפרת הסכם מצד שתי החברות, לפיו שכר הנהגים יעלה ל-43 שקל החל בחודש אוגוסט. לדברי האיגוד, משרד האוצר נמנע מהעברת תוספת התקציב הנדרש, בניגוד לסיכום המוקדם. "מדברים על חשיבותה של התחבורה הציבורית, ובה בעת מתעקשת המדינה לדרוך על נהגי האוטובוס", מסרו ראשי הוועדים בחברות סופרבוס ואגד תעבורה.

גם מורי תוכנית שלבים המועסקים על ידי חברת הקבלן קדימה מדע, ומאוגדים בכוח לעובדים, לא יפתחו את שנת הלימודים ביום ראשון הקרוב, במחאה על המשך העסקתם במערכת החינוך כעובדי קבלן. שביתת המורים תימשך שלושה ימים (5-2 בספטמבר) במהלכם ישבתו למשך שלוש שעות בכל יום.

במסגרת התוכנית לומדים כ-5,000 ילדים חולים בשנה. מדובר בילדים הסובלים ממחלות ניווניות, סרטן, בעיות פסיכיאטריות, ואף ילדים הלוקים באוטיזם. כ-600 העובדים ובהם מורים, קלינאי תקשורת וסייעות מוחים על העסקתם כעובדי קבלן במערכת החינוך. העובדים אינם מקבלים משכורת בחופשות משרד החינוך (קרוב לארבעה חודשים בשנה) אין כל משמעות לוותק שלהם, ואין כל הבטחה להעסקתם מחדש בסופה של שנת לימודים.

"בניגוד למורים המועסקים ישירות במערכת החינוך. השנה לא באמת מתחילה עבור מורי שלבים" מסרה מירב אבן צור, מורה בתכנית וחברת ועד. "אין לנו שום מושג, מתי נתחיל ללמד, אם בכלל, ומה יהיה היקף ההעסקה. ההעסקה יכולה לרדת באופן שרירותי עד למחצית השנה שעברה ויותר מכך יש מורים שיתחילו את השנה בדצמבר. כל זה קורה דווקא בתקופה לחוצה כל כך של הוצאות כמו חגים", הדגישה.

במהלך השנתיים האחרונות מנהלים מורי שלבים מו"מ מול חברת הקבלן קדימה מדע, חלקם תחת הליך גישור. "לדאבוננו, קדימה מדע חזרה בה מהסכמות שכבר הושגו וחמור מכך, הודיעה כי לא תשפר את תנאי השכר של העובדים עד למכרז החדש מתי יפורסם המכרז החדש? לא ידוע. העובדים לא יכלו לעמוד מנגד מול הזלזול המתמשך בהם", אמר מרטין וילר, רכז ענף החינוך בכוח לעובדים.

אתמול קיים בית הדין האזורי לעבודה בירושלים דיון בבקשת קדימה מדע לצו מניעה נגד השביתה. השופט תומר סילוורה דחה את הבקשה ואמר: "השביתה המתוכננת לשבוע הבא היא שביתה כלכלית טהורה. המחלוקות הכלכליות בין הצדדים אמיתיות והצעדים הארגוניים הננקטים בשלב זה עלידי כוח לעובדים ננקטים כמוצא אחרון ומתוך מטרה להסדיר נושאים שונים ביחסי עבודה".

במהלך חופשת הקיץ, ניסו בוועד המורים לפנות לשר החינוך ומנהיג הבית היהודי נפתלי בנט ולמנכ"ל המשרד שמואל אבואב בבקשה כי יתערבו במשבר, אך נתקלו בהתעלמות. "במהלך הקיץ נעשה כל ניסיון שלנו להימנע מהשביתה, אך אנו נאלצים לנקוט צעד חריף זה לאור הזלזול וההתעלמות ממשרד החינוך", אמרו בוועד עובדי שלבים. "שוב הוכח שברדיפה של שר החינוך אחרי הישגי הילדים החולים, המורים הם בבחינת מטרד", הדגישו.