רופאים, עובדי עירייה, הייטקיסטים, מרצים ועורכי דין מצטרפים לשביתה האזרחית ביום ב'

חרף התנגדות ההסתדרות ושתיקתם של ארגוני עובדים נוספים, מגזרים רבים של שכירים מצטרפים ליוזמה לקיים שביתה אזרחית ביום שני הקרוב ולהפגין מול הכנסת. את הקריאה לשביתה פרסמו ארגוני המחאה נגד שלטון הימין. זאת, כי ביום שני אמורה להתקיים הצבעה בכנסת על חלק מהסעיפים של הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. בתגובה, החליט מטה המחאה לקיים "שביתה עממית" שכוללת גם מחאה מול הכנסת ובמקומות נוספים ברחבי הארץ.

מטה המאבק נגד ההפיכה המשטרית מסר בהודעה אחרי מסיבת העיתונאים שערכה השבוע: "עשרות ארגונים, חברות והתארגנויות אזרחיות החברות במטה המאבק הכריזו היום על יום השבתה ביום שני הקרוב, היום שבו אמורים לעבור חוקי הדיקטטורה הראשונים. באותו יום אנו קוראים לאזרחים והאזרחיות לעלות לירושלים להפגין מול הכנסת כבר מהשעה 12:00. בנוסף יתקיימו מוקדי מחאה בערים המרכזיות. בשבת הקרובה תערך הפגנת ענק בקפלן והפגנות ברחבי הארץ".

עוד נמסר ממטה המאבק: "התכנית של נתניהו להעביר במחטף את חוקי הדיקטטורה תיתקל בעם ישראל, נחוש מתמיד לשמור על עצמאותו. אנו קוראים לאזרחים והאזרחיות להודיע כבר היום למקומות העבודה שלא יעבדו ביום שני ויצאו לרחובות. זהו המאבק החשוב מקום המדינה – המאבק על עצמאותה של ישראל כיהודית ודמוקרטית".

האגודה למען הלהט"ב הצטרפה לקריאה לשביתה. יו"ר האגודה, הילה פאר, אמרה: "בלי דמוקרטיה אין זכויות – לא ללהט"ב ולא לאף קבוצת מיעוט אחרת. המהפכה המשפטית הולכת לשנות החיים שלנו כפי שהכרנו אותם, וזה בדיוק הזמן שלנו, הקהילה הגאה, לצאת לרחובות ולהרעיד את המדינה". בציוץ שפרסמה שדולת הנשים נכתב: "הגברים שיושבים סביב שולחן קבלת ההחלטות מאיצים מהלכים שיחלישו את מערכת המשפט ויפגעו בנו הנשים. הם חושבים שהתפקיד שלנו הוא להישאר בבית, להתחתן ולהביא ילדים, אבל אנחנו רוב הציבור, ויש לנו את הכוח להתנגד. ביום שני אנחנו #שובתות". התנועה לאיכות השלטון הודיעה על ביטול ההפגנה שתכננה לקיים בשבת בכיכר הבימה בתל אביב, וכי תצטרף להפגנה מול הכנסת ביום שני.

מרצים, סטודנטים ועובדי האוניברסיטאות שהפגינו ביום ראשון בשעות הצהריים ברחבי הארץ נגד ממשלת הימין אף הם הביעו תמיכה בשביתה. ההפגנות התקיימו בתחילת השבוע בין השאר באוניברסיטת תל אביב, הפתוחה, בן גוריון, חיפה, הטכניון, רייכמן, בר אילן ומכון ויצמן. בירושלים הפגינו מרצי האוניברסיטה העברית, בצלאל ושפיגל ברחבת המשביר שבמרכז העיר. עוד הפגינו מרצים במכללות ספיר ואורנים. "דמו-קר-טיה" הייתה הסיסמא המשותפת לכל ההפגנות.

מעסיקים רבים בענף ההיי-טק מסרו כי "יאפשרו לעובדיהם" לקחת חלק במחאה ובשביתה. גם ראש העיר רון חולדאי הודיע כי עובדי העירייה יוכלו לקחת יום חופש כדי להשתתף בשביתה, כך דווח אמש בחדשות 12. בקרב מארגני המחאה צופים כי בעקבות חולדאי יתירו ראשי רשויות מקומיות נוספים לעובדיהם לשבות. בעיריית ת"א-יפו מועסקים כ-7,000 עובדים.

משרדי עורכי הדין הגדולים שביקרו בחריפות את ההפיכה המשטרית צפויים לאפשר לעובדיהם להשתתף בשביתה. המשרדים הרצוג, נשיץ ברנדס אמיר, ברנע ג'פה לנדה, אגמון עם טולצ'ינסקי וארדינסט בן נתן טולידאנו יאפשרו לעובדים לשבות שלא על חשבון ימי חופש. בארדינסט יארגנו הסעה להפגנה מול הכנסת אגמון קיבלו העובדים הודעה כי "הנהלת המשרד תאפשר לכל מי שחפץ בכך לצאת ולהפגין ביום זה, שלא על חשבון ימי חופשה". בארדינסט שלחו הודעה דומה. מי שלא יצטרפו לשביתה הם המשפטנים והפרקליטים בשירות העבודה. בשבועות האחרונים הכריזו שני הארגונים, המאוגדים בהסתדרות, על סכסוך עבודה בשל המהפכה המשפטית, בעיקר בכל הנוגע לשינוי סמכויות היועצים המשפטיים.

רופאים, עובדים סוציאליים ועובדי מקצועות בריאות הנפש הודיעו אתמול כי ישבתו ביום שני ויצטרפו להפגנות "החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה". מטעם הרופאים ומטפלי בריאות הנפש נמסר: "זהו פיקוח נפש ואנו עושים זאת מתוך מחויבות למטופלים שלנו, ולמען עתיד ישראל". גם האדריכלים והמתכננים המתנגדים לממשלת הימין, קבוצה המונה כ-2,000 חברים, כוללת מסרו שבכוונתם להצטרף לשביתה. השבוע פרסמה הקבוצה הודעה בה הבטיחו "לעשות כל שביכולתנו (במסגרת החוק וכמובן ללא אלימות) להתנגד ולהמחיש את הסכנה" שבמדיניות ממשלת הימין. אנשיה שוקלים לנקוט גם בצעדי מחאה נוספים ובהם להפסיק להופיע בדיוני ועדות התכנון, להציף את הוועדות באלפי התנגדויות כדי לעכב פרויקטים בתחום התשתיות, ולהשהות מימוש תוכניות של מיזמי נדל"ן. קבוצת המתכננים והאדריכלים מאורגת יחד עם קבוצת אנשי רוח ותרבות במטה משותף, בהובלת רן וולף, רוני בורג וארז אלה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118974