רוב בפרלמנט הספרדי דורש להוציא את גופתו של הרודן פרנקו מקברו

חברי האופוזיציה הספרדית הצביעו בעד ההצעה להוציא הרודן הפשיסטי פרנסיסקו פרנקו מקברו, במטרה למנוע את הפיכת האתר למוקד עלייה לרגל. כך מסר אתמול (שישי) העיתון הקומוניסטי הספרדי המקוון "מונדו אובררו". 198 חברי פלרמנט מהמפלגה הסוציאליסטית, פודמוס והשמאל המאוחד תמכו בהצעה לעומת 140 נמנעים, ובכללם אנשי מפלגת הימין השלטון, אך הממשלה הימנית עדיין צפויה להתנגד למהלך.

2017-05-13_185704

קרובי משפחה ופעילי קומוניסטים באלקלה דה אנרס מול הקיר בו הוצאו להורג עשרות תומכי הרפובליקה על ידי הפשיסטים במהלך מלחמת האזרחים בספרד. הם דורשים להוציא את הגופות מקבר אחים ולהביאן לקבורה (צילום: מונדו אובררו)

 גופתו של פרנקו נקברה באנדרטת "עמק הנספים" השנויה במחלוקת, שהוקם לאחר ניצחון הפשיסטים על הרפובליקה. האתר הוקם על ידי רבבות אסירים פוליטיים משנות ה-40 ורבים מהם מצאו את מותם במקום. העבודות במקום נמשכו 19 שנה. סמלה העיקרי הוא צלב הנישא לגובה של 150 מטר בבזיליקה הקתולית ממערב למדריד. רבים מהקורבנות שנקברו שם נלחמו לצד הרפובליקנים, נקברו בקברי אחים ברחבי ספרד והועברו למתחם האנדרטה תחת משטרו של פרנקו ללא אישור של בני משפחותיהם.

מתנגדים להעברת גופתו, שרבים מהם נמנים עם מפלגת השלטון, טוענים כי המהלך רק "יעורר זכרונות כואבים", לאחר שחלפו יותר מ-40 שנה מאז שפרנקו מת וכ-80 מאז החלה מלחמת האזרחים. על פי ההצעה, עשרות אלפי גופות שקבורות באתר יועברו אף הן לקבורה באתרים אחרים. רבים רואים במאוזוליאום שנחנך ב-1959 על ידי פרנקו עצמו, שריד לעברה הדיקטטורי של ספרד. האתר הפך במרוצת השנים לאתר עלייה לרגל של קבוצות הימין הקיצוני במדינה. פרנקו הוא היחיד שנקבר במקום אף שלא נהרג במלחמת האזרחים.

בשנת 2007 אישרה הממשלה הספרדית את "חוק הזיכרון ההיסטורי", שמטרתו להעניק הכרה לקורבנות המלחמה. יצוין מפלגת השלטון הסוציאליסטית הצליחה לקצץ במימון היוזמה, במסגרת מדיניותה הניאוליברלית עת נבחרה לשלטון בשנת 2011.