צעיר מסלפית נהרג מירי צה"ל בעת הפגנה בסולידריות עם האסירים הפלסטינים שובתי רעב

אמש (שישי) הובא למנוחות בכפרו צעיר תושב סלפית בגדה המערבית שנהרג מירי אש חיה של חיילי צה"ל במהלך הפגנה שנערכה בכפר נבי סלאח בתמיכה בכ-1,600 האסירים הפלסטינים שובתי הרעב. מסע הלוויה של סבע נידאל עובייד בן 23 יצאה מבית החולים ע"ש יאסר ערפאת בסלפית עד לבית הקרבות, שם ספדו לו קרובי משפחה ופעילים בארגונים פלסטינים. ההרוג היה אסיר פוליטי לשעבר בישראל במשך שנתיים.

צלמי עיתונות ופעילים שנכחו בעת הריגת עובדי מסרו לסוכנות הידיעות "מען" שההפגנה כבר הייתה לקראת סיום והתקיימה ברובה באזור הכביש שבין הכפר להתנחלות חלמיש, שהשתלטה על מעיין הכפר. במרחק משם התפתחו עימותים בין כעשרים נערים לבין שוטרי מג"ב וחיילים. הנערים ידו אבנים לכיוון החיילים, שהיו רחוקים מעל לחמישים מטר מהם ומוגנים מאחורי שלד של בניין. לדברי עדי הראייה בשל המרחק הרב הנערים לא היוו סכנה על החיילים. בתגובה ירו החיילים כמויות גדולות של כדורי גומי. ספוג, וגם עשו שימוש רב באש חיה. לפחות שני נערים נפגעו מכדורי הגומי.

2017-05-13_185721

סבע נידאל עובייד בן 23 מאזור סלפית, זמן קצר לאחר שנורה בכפר נבי סאלח. 12 במאי 2017. (צילום: מיקי קרצמן)

הצלם מיקי קרצמן שהיה במקום מסר על ירי רב של אש חיה ברובה מסוג רוגר (0.22 או טוטו), רובה שהצבא עושה בו שימוש הולך וגובר כאמצעי לפיזור הפגנות והתמודדות עם מיידי אבנים. לדבריו החיילים לא היו נתונים בסכנה שהצדיקה ירי אש חיה.

עובייד נפגע מירי מרובה רוגר במותנו ופונה לבית החולים בסלפית, שם נקבע מותו. פעילת "בצלם" שרית מיכאלי שנכחה במקום סיפרה לאתר "שיחה מקומית" כי הצלף שעשה שימוש ברוגר ירה כמה פעמים בטרם פגע בעובייד. גם לדבריה לא היתה שום סכנה לכוחות שהצדיקה שימוש באש חיה. "הרוגר, שהוא כאילו פחות מסוכן הפך לדרך של הצבא להתמודד עם זריקות אבנים. אבל שמירת סדר היא לא סיבה לירי אש חיה", היא אמרה. "מה שקורה זה שהצבא יורה אש חיה על זורקי אבנים גם בנסיבות שאין בהן הצדקה לזה. משתמשים באש חיה לפיזור הפגנות. הטוטו הוא כביכול פחות קטלני, ולרוב הנערים שיורים עליהם 'רק נפצעים', אבל מידי פעם הוא גם הורג".