קרע בשמאל העקבי הצרפתי: מלנשון והקומוניסטים ירוצו לפרלמנט ברשימות נפרדות

קרע בשמאל העקבי הצרפתי: המועמד לנשיאות, ז'אן לוק מלנשון והמפלגה הקומוניסטית ירוצו ברשימות שונות לבחירות לפרלמנט הצרפתי שיתקיים בעוד כחודש. גם מועמד המפלגה הסוציאליסטית לנשיאות צרפת בנואה האמון הודיע השבוע כי יקים מפלגת שמאל חדשה. המון התמודד בסיבוב הראשון לבחירות שנערך בחודש שעבר אך לא העפיל לשני, שבו זכה המועמד הניאוליברלי עמנואל מקרון שהתמודד מטעם מפלגת "קדימה" שהקים לפני כשנה.

2017-05-12_200651

מנלשון הודיע אמש בשידור טלוויזיה על המועמדות שלו בעיר מרסיי (צילום מסך)

בתום הסיבוב השני, קרא מזכיר המפלגה הקומוניסטית, פייר לורן, להקים כוח אלקטוראלי עם כל המפלגות, הארגונים והאישים שעמדו מאחורי מועמדותו של ז'אןלוק מנלשון בסיבוב הראשון של הבחירות. לדעת לורן ניתן היה לתרגם את התנופה ואת התוצאות החיוביות של מערכת הבחירות של מלשנון להישגים ללא תקדים עבור השמאל העקבי בבחירות לפרלמנט, האסיפה הלאומית, שייערכו ב-11 וב-18 ביוני. עם פרסום הקריאה של לורן החל מו"מ מזורז על מנת להגיע לעמק השווה במחלוקת בין שני המרכיבים המרכזיים בשמאל העקבי כדי להגיש את הרשימות המועמדים המוסכמת עד אתמול (חמישי) כקבוע בחוק.

יצוין לפי התוצאות הסופיות של הסיבוב הראשון, מועמד המרכז הניאוליברלי מקרון זכה במקום הראשון עם 23.9% מקולות הבוחרים; יריבתו בסיבוב השני וראשת "החזית הלאומית" – לה פן ב-21.4%; מועמד "הרפובליקנים" ומפלגות הימין פרנסואה פיון ב19.9%-; ומועמד השמאל העקבי ז'אןלוק מלנשון ב-19.6%. מועמד הסוציאליסטים שבשלטון ואיש האגף השמאלי במפלגה, בנואה אמון, השיג 6.3%, ושני המועמדים הטרוצקיסטים לנשיאות: פיליפ פוטו ונטלי ארטו זכו ב-1.1% וב-0.6% מקולות הבוחרים בהתאמה.

בערי ה"פרבריה האדומים" של פאריס, חלקן בשליטת הקומוניסטית מאז שנות ה-30, מנלשון זכה ל-30% ועד 40% מהקולות. בשכונות פרולטריות של "בירת הדרום" של צרפת, מרסיי, הרשימה של השמאל העקבי אף קיבלה יותר מ-40% – בשלוש מהן: יותר ממחצית הקולות. כמו כן, מלשון היה המועמד המוביל בשורה של ערים: מונפליה (32%), "בירת הצפון" ליל (30%) טולוז (29%), גרנובל (29%), אביניון (28%), מרסיי (25%), סאן אטיין (25%) ונים (24%). גם בקרב העובדים החברים באיגודים המקצועיים מלנשון הוביל עם כשליש מהקולות.

דובר המפלגה הקומוניסטית, אוליביה דארטיגול, הגדיר את תוצאות הבחירות כ"רעידת אדמה פוליטית. לראשונה מזה שנות דור שמועמד השמאל העקבי השיג תוצאות כה גבוהות ומשכנעות. משהו נולד בשמאל ויש לעשות הכל על מנת לטפחו ולהגדיל את כוחו". האתגר עתה הוא לתרגם את תוצאות הבחירות לנשיאות למושבים בפרלמנט במטרה לבודד את מקרון הניאוליברלי ולהפוך את ממשלתו לאפיזודה חולפת.

חרף הקריאות הפומביות של לורן להקמת רשימה מאוחדת, והיו חמש כאלה, נערך מו"מ רצוף משברים שהסתיים ביום שלישי ללא תוצאות. שני הצדדים מאשימים זה את זה בהכשלת המהלך. לבסוף הוגשו שתי רשימות ובעשרות ערים ועיירות ניצבים זה מול זה מועמדיהן של שתי הרשימות. בצעד שנוי במחלוקת מנלשון יציג את המועמדות שלו לפרלמנט במחוז מרייס. הוא התמודד מול פוליטיקאי ותיק של המפלגה הסוציאליסטית המכהן מזה שנים בפרלמנט.

המאמר על הבחירות בצרפת התפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמוד 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/05/G17_2017.pdf