רבבות פליטים סורים ופלסטינים תחת סכנת גירוש ממצרים

הרשויות המצריות הורו על גירושם המיידי של למעלה מ-66 פליטים שנמלטו מסוריה ועזה, ונעצרו על הסתננות לא חוקית למצרים. לפי אמנסטי אינטרנשיונל, הפליטים, חלקם ילדים מגיל 8 חודשים עד 16, נעצרו באופן לא חוקי, ומוחזקים כעת בתנאים קשים, בבתי מעצר ובתאים שורצי תיקנים ועכברושים.

2014-11-18_204353

ילד סורי, פליט, כפי שצולם בפרברי קהיר (צילום: האומות המאוחדות)

"המעצר הלאחוקי והוצאת צווי גירוש הן צעדים המבטאים אדישות מזעזעת לסבלם של הפליטים מצד הרשויות המצריות", נמסר ממחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון לזכויות אדם הבינלאומי אמנסטי שמרכזו בלונדון. "מדובר באנשים שחייהם נהרסו בשל העימותים החמושים והמצב ההומינטרי הנורא בסוריה. הרשויות המצריות בזות למחויבותיהן הבינלאומיות וגם לחוק המצרי, המציע הגנה למבקשי מקלט המגיעים למצרים", הוסיפו.

בין הפליטים שעומדים בפני גירוש נמצאים גם חמישה פלסטינים (ארבעה גברים ואישה אחת) אשר נמלטו מרצועת עזה בגלל המצב ההומינטרי הקשה ברצועה לאחר מבצע צוק איתן בקיץ. שלושה מהם נעצרו בידי הרשויות המצריות כשהיו בדרכם לאלכסנדריה ממעבר הגבול ברפיח. השניים האחרים, זוג צעיר שהתחתנו בסתר נגד רצון הורי הכלה, נעצרו במצרים כשניסו לעלות על אונייה לאירופה. התובע הכללי הורה לשחררם ב-31 באוקטובר, אבל מחלקת הביטחון הלאומי הנפיקה הוראות גירוש חזרה לעזה לכל החמישה. בני הזוג חוששים להירצח בידי הורי הכלה אם יוחזרו לעזה. לפחות 150 פליטים מסוריה גורשו השנה בידי הרשויות המצריות לסוריה ולמדינות אחרות, ביניהן לבנון וטורקיה, כך לפי מידע הנמצא בידי אמנסטי. אמנסטי סבור כי גירוש לסוריה ולמקומות אחרים מעמיד את המגורשים בסכנת מעצר, עינויים ואף מוות. לפי אמנת הפליטים הבינלאומית, החזרה בכוח של פליטים למקום בו חייהם עלולים להיות בסכנה היא אסורה. הדיווחים על גירושים ממצרים מגיעים בזמן שלבנון וירדן החלו לנקוט מדיניות נוקשה יותר בנושא הפליטים מסוריה. שתי המדינות הידקו את מעברי הגבול על מנת להגביל כניסת סורים הנפלטים מהעימות.