רבבות עובדים פוטרו ביום אחד ברחבי ארצות הברית

 

רבבות עובדים פוטרו ביום אחד, אתמול, ברחבי ארה"ב. על כך מוסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה". רשת החנויות הגדולה סירקוט סיטי אמש (יום ו') על פשיטת רגל לאחר שנכשלה במציאת קונה. קמעונאית מוצרי הצריכה האלקטרוניים השנייה בגודלה בארה"ב סוגרת את כל 567 חנויותיה בארה"ב ומפטרת את 30 אלף עובדי החברה במדינה. זאת, על רקע הירידה בביקושים בצל המשבר הקפיטליסטי. הקריסה הגיעה לאחר שבנובמבר אשתקד הגישה החברה בקשה להגנה מפני נושיה.

פיטורי העובדים בארה"ב נמשכים, וכאמור, שורה של חברות הודיעו אתמול על פיטורי עשרות אלפי עובדים. חברות נוספות צפויות אף הן להודיע על קיצוצים. בין החברות שהודיעו על הפיטורים הרץ, ואיי.אם.די.; פייזר וג'נראל אלקטריק קפיטל צפויות אף הן לבצע פיטורים נרחבים, לפי דיווחים. הרץ,  שהיא חברת השכרת הרכב הגדולה בעולם, הודיעה כי תפטר 14% מכוח העבודה העולמי שלה – 4,000 משרות – בעקבות נפילה בביקוש לשירותי השכרת רכב. עם השלמת גם הפיטורים הנוכחי, יהיה כוח העבודה של הרץ נמוך בשליש משהיה בקיץ 2006.  הזרוע הפיננסים של ענקית התעשייה ג'נרל אלקטריק, עשויה לפטר בין 7,500 ל-11 אלף עובדים, או לפחות 10% מכוח העבודה. פייזר, יצרנית התרופות הגדולה בעולם, מתכננת לפטר עד שליש מעובדי מחלקת המכירות – 2,400 עובדים. זאת, לאחר שמוקדם יותר החודש הודיעה החברה על פיטורים של עד 800 עובדים במעבדות מחקר של החברה. יצרנית השבבים אי.אם.די ודיעה על כוונתה לפטר 1,100 עובדים – 9% מכוח העבודה שלה, זאת בהמשך לקיצוץ של 3% מכוח העבודה עליו הודיעה החברה בנובמבר, ופיטוריהם של 10% מהעובדים בחודש אפריל. גם חברת ביטוח הבריאות וולפוינט הודיעה אתמול כי תפטר 1,500 עובדים, או כ-3.5% מכוח העבודה.

על פי נתונים רשמיים שוק העבודה האמריקאי איבד 524 אלף משרות בחודש דצמבר. בשנת 2008 כולה איבד שוק התעסוקה 2.59 מיליון משרות – המספר הגדול ביותר מאז שנת 1945 – מהם 1.9 מיליון בארבעה החודשים האחרונים של השנה.