ראול קסטרו: איש לא יאלץ אותנו לוותר על הסוציאליזם

 

הנשיא קובה, ראול קסטרו פנה אמש אל בני עמו בנאום שנשא בפרלמנט וקרא להם להתכונן לקשיים בעקבות המשבר בכלכלה העולמית ועליית מחירי המזון. על ביקורת הממשל האמריקאי כי הוא מנהיג בארצו "שינויים קוסמטיים" בלבד במדינה אמר: "אף אחד לא שאל אותם, איש לא יאלץ אותנו לוותר על סוציאליזם. אף מדינה לא יכולה להכתיב את רצונה על קובה. נעשה מה שנעשה – בכל מקרה האימפריאליזם יתקוף אותנו". על כך מוסרת הבוקר (שבת) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

קסטרו, הנהיג שינויים רבים מאז נבחר לכהונה הרמה במקום אחיו הבכור, פידל בחודש פברואר האחרון. אמש הבהיר לאזרחי מדינתו כי הם עומדים בפני שינוי כללי במציאות הנוכחית, כשקרא להם להיערך לסוג "מעשי" של קומוניזם. "אנו נדרשים למידה גדולה יותר של ריאליזם, לתרומה יותר משמעותית בעבודה ובפריון העבודה".
 
בנאום שנשא בפרלמנט הקובני, הבהיר הנשיא כי הדבר יבוא לידי ביטוי בסבסוד מצד הממשלה במטרה לקדם את שוויון הזכויות במדינה, אך הדגיש כי זה ייעשה במקביל להתחשבות גם במשבר הכלכלי העולמי שעלול להביא גם את קובה למצב בו תאלץ "להדק את החגורה". יחד עם זאת, ובהתאם לדיונים קשים שנערכו בוועדות הפרלמנט בשבועיים האחרונים, יונהג בקובה שכר המתחשב בתרומת העובד לפריון ויועלה גיל היציאה לפנסיה מ-50 ל-55 עבור הנשים ומ-60 ל-65 עבור הגברים. "תוחלת החיים בקובה היא בין הגבוהות בעולם ותושבי קובה בריאים הרבה יותר מתושבי אמריקה הלטינית. אין סיבה שאדם בריא יאלץ לעזוב את עבודתו בגיל מוקדם יותר. כמו כן, הילודה בקובה הירידה מתמדת בשנים האחרונות". עוד הודיע קסטרו כי השינוי בגיל הפרישה יעשה בהדרגה עד לשנת 2012.
 
"משמעות הסוציאליזם היא צדק חברתי ושוויון, אבל שוויון בזכויות ובהזדמנויות ולא שוויוניזם", הדגיש קסטרו והוסיף "עלינו להכיר בכך שכל העלאה במשכורת שמאושרת וכל סבסוד של המדינה צמודים למציאות הכלכלית". לדבריו "כולנו רוצים שעניין המשכורות יתקדם מהר יותר, אולם עלינו לנהוג בהיגיון. ייתכן שהמצב יהפוך אף גרוע יותר. נמשיך לעשות מה שבהישג ידינו כדי שלמצב תהיה ההשפעה הפחותה ביותר, אך השפעה מסוימת היא בלתי נמנעת בהתחשב בעליית מחירי מוצרים מסוימים". עוד הודיע קסטרו כי יחולקו אדמות שבידי המדינה לתאגידים שבידי העובדים, לקואופרטיבים חקלאיים ולחקלאים העצמאיים "על פי קריטריון ברור – מי שיתרום להרחבת סל המוצרים המגיעים לשוק, יקבל אדמה".
  
קסטרו התייחס בדבריו גם לביקורת הקשה של ממשל בוש לפיה השינויים שביצע הנישא הקובני מאז עלה לשלטון הם חסרי משמעות. "כמה גורמים רשמים בארצות הברית, המתמודדים עם אמות המידה שאומצו לאחרונה בארצנו, טוענים כי הן 'לא יעילות' ו'קוסמטיות', למרות שאף אחד לא מעוניין לשמוע את דעתם. חזרתי שוב ושוב על עמדתי כי שום החלטה, אפילו לא הקטנה ביותר, תבוצע כתוצאה מלחץ או סחיטה", הבהיר. בין השינויים שהנהיג ראול קסטרו מאז כניסתו לתפקיד מכירת מחשבים לשימוש ביתי (עד לתחילת השנה, רק מוסדות ציבור ומוסדות חינוך רכשו מחשבים). בנוסף, הודיע שאלפי אזרחים יוכלו לרשום על שמם את הבתים שהם משכירים מהמדינה. בדרך זו עובדי ציבור יוכלו לשמור על בתיהם גם אחרי פרישתם מהתפקיד ואף להורישו לילדיהם.
 
קודם לכן הורה קסטרו לבטל את האיסור שמנע מתושבים מקומיים ללון בבתי מלון יוקרתיים המיועדים לתיירים זרים. בנוסף, הורתה הממשלה על ביטול האיסור שמנע מאזרחי קובה לרכוש טלפונים ניידים.