קו לעובד חושף: אלפי פועלים מעזה הנכנסים לעבודה בישראל אינם מבוטחים ומועסקים בשחור

בעקבות מצוקת כוח אדם באתרי הבנייה בישראל ועל רקע נתוני האבטלה הגבוהים ברצועת עזה, ישראל החליטה לאחרונה להקצות "היתרי צרכים כלכליים" לתושביה הפלסטינים. זאת, בכפוף למכסה של כ-20 אלף היתרים. על פי נתוני קו לעובד רק כ-10 אלף עובדים קיבלו היתרים מסוג זה.

יצוין שהיתר "צרכים כלכליים" מאפשר למי שמחזיק בו להיכנס לישראל אך הוא אינו משמש כאישור עבודה סטנדרטי, כך שהמעסיקים הפוטנציאליים אינם יודעים האם מותר בכלל להעסיק את בעלי ההיתר וחוששים מהשלכותיה של העסקה לא חוקית. כך שהשכר משולם בשחור, לעובדים לא מונפקים תלושים וביטוח לאומי אינו מבטח אותם. במקרים של תאונת עבודה אף אחד לא מטפל בהם, הדגישו בעמותה לזכויות עובדים.

ממתינים לעבור לישראל במעבר ארז ברצועת עזה (צילום: אסמאא ח'אלידי)

 

במהלך החודשים האחרונים הגיעו לקו לעובד עובדים פלסטינים תושבי עזה המועסקים בישראל באמצעות היתרי "צרכים כלכליים" שנפגעו בתאונת עבודה, אך מעסיקיהם סירבו לחתום על הטפסים מכיוון שההעסקה נעשתה במחשכים. ישראל טוענת שתוספת ההיתרים נועדה לסייע לתושבי עזה, "אך מהלך מהסוג הזה אינו משיג את מטרתו ומפקיר אלפי בני אדם להעסקה חשופה ונצלנית".

בפניה הנשלחה בשבוע שעבר על ידי קו לעובד יחד עם גישה – המרכז לשמירה על הזכות לנוע למנהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה ולזרוע העבודה במשרד הכלכלה דרשו לפרסם את זכויות בעלי ההיתרים הכלכליים ולהבהיר כי העסקתם כפופה לדיני העבודה והביטוח הלאומי, וכי מעסיקים אינם צפויים להיענש על מתן עבודה מסודרת לאוכלוסייה הצמאה לפרנסה ולזכויות ומתקשה מאד להשיג את שניהם.