קובה: השקעות זרות בהיי טק וקידום קואופרטיבים

קובה מתכננת לפתוח את כלכלתה להשקעות זרות בהיקף גבוה ובאופן מעמיק הרבה מבעבר, במסגרת חוק חדש שאמור להיכנס לתוקף בקרוב, כך דיווחה אתמול (שני) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". השקעות זרות לא יהוו רק תוספת לכלכלה הסוציאליסטית, אלא "ישחקו תפקיד חשוב" במסגרת החוק החדש, כך הצהיר פדרו סן חורחה, בכיר במשרד המסחר של קובה. האסיפה הלאומית בהנהגת הנשיא ראול קסטרו תאשר את החוק במארס כחלק מרפורמה מעמיקה בכלכלת האי, שעדיין מתנהלת תחת שליטתה המוחלטת של הממשלה. סן חורחה ציין בין היתר את ענף החקלאות כיעד להשקעות זרות, תחום שהיה סגור לחלוטין עד כה.

 2014-01-21_191505

שר המסחר הקובני, רודריגו מלמייארקה דיאס הציג בבייג'ינג בחודש ספטמבר האחרון את אזור התעשייה המיוחד של מריאל בו יוקמו מפעלי הייטק בסיוע השקעות זרות, ביניהן של ונצואלה וסין (צילום: פרנסה לטינה)

חוק משנת 1995 קובע כי הון זר אמור לשחק תפקיד משלים בלבד בכלכלת קובה, כולל מתן מימון וידע טכנולוגי לחברות ממשלתיות. לדברי סן חורחה, השינויים המתוכננים משקפים את התנאים הנוכחיים במסגרת הרפורמות הכלכליות הרבות. עוד הוא מסר כי הממשלה תיתן עדיפות להקמת קואופרטיבים בכפר ובעיר על פני יוזמות פרטיות. הנשיא קסטרו אמר כי פתיחת הכלכלה להשקעות חיצוניות נועדה למשוך למדינה יותר הון זר, כדי לייצר מקומות עבודה חדשים, לתמרץ את תעשיית ההייטק המקומית וכדי להחליף יבוא בתוצרת קובנית. קסטרו מעוניין גם להגדיל את היקף היצוא של קובה ולהקטין את התלות של האי בסחורות שמגיעות מעבר לים.