צרפת הסגירה לארגנטינה שוטר המעורב בפשעים נגד האנושות; ישראל מסרבת להסגיר חשוד נוסף

שוטר לשעבר שמעורב ברצח של מאות בני אדם ב"מלחמה המלוכלכת" של החונטה צבאית בארגנטינה יעמוד למשפט במדינה, אחרי שהוסגר אתמול (שני) מצרפת. מריו סנדובל יישפט על היעלמות סטודנט הוא נעצר ברביעי בביתו ליד פריז. הרשויות בצרפת אישרו את ההסגרה לארגנטינה בתום מאבק משפטי שנמשך שמונה שנים. סנדובל, בן 66, חי בצרפת מאז שנת 1985. הוא קיבל אזרחות צרפתית כשמעטים במדינה ידעו במי מדובר. סנדובל, שמכחיש את הטענות נגדו, נמלט מארגנטינה אחרי נפילת החונטה הצבאית. הוא אמנם קיבל אזרחות צרפתית, אך הסגרתו התאפשרה בגלל שהפשע שבו הוא מואשם התבצע לפני כן.

מפגינים למען הסגרת סנדובל מול הקונגרס במרכז בואנוס איירס (צילום: פריודיסמו פופולאר)

לפי החשד כשהיה קצין במשטרה הוא לקח חלק ביותר מ-500 מקרים של חטיפות, עינויים ורציחות בתקופת הדיקטטורה. משנת 2006 משקיעה ארגנטינה מאמצים גדולים להעניש קצינים לשעבר על חלקם בפשעי הדיקטטורה. קרוב ל-3,300 הועמדו לדין על פשעים נגד האנושות – כולל רצח, עינויים וחטיפת תינוקות מעצורים ומסירתם לאימוץ. 962 הורשעו. כ-30 אלף איש "נעלמו" בין 1976 ל-1983.

למרות החשדות נגדו סנדובל יישפט רק על חטיפתו של הרנן אריאטה, סטודנט לאדריכלות שגופתו מעולם לא נמצאה. לפי הרשויות בארגנטינה עדויות של כמה אנשים קושרות את סנדובל – שמכונה "הקצב" של הדיקטטורה – לרצח של אריאטה, שנחטף באוקטובר 1976.

עורכי דינו של סנדובל אמרו שבארגנטינה הוא לא יזכה למשפט הוגן, והביעו חשש שבמעצר הוא יוחזק בתנאים קשים ואף יעבור עינויים. הבקשה שהגישו לבית הדין לזכויות אדם של האיחוד האירופי נדחתה. מועצת המדינה של צרפת, שמייעצת לממשלה בסוגיות משפטיות, אישרה באוגוסט 2018 את הסגרתו של סנדובל – שערער על ההחלטה. המועצה החוקתית קבעה שלא ניתן להחיל חוק התיישנות על פרשה "מתמשכת", שהרי גופתו של אריאטה מעולם לא נמצאה.

לעומת העמדה של צרפת, ישראל מסרבת להסגיר חשוד נוסף לפשעים נגד האנושות, שאף הוא נמלט מארגנטינה וקיבל אזרחות ישראלית. המדינה הודיעה לבג"ץ כי לא תסגיר לארגנטינה אזרח ישראלי החשוד במעורבות בפשעים נגד האנושות שבוצעו בתקופת המשטר הצבאי. זאת בתשובה לעתירה שהגיש קרוב משפחה של אדם שנחטף על ידי החונטה ונרצח על ידיה, שחשף כי תיאודרו אניבאל גאוטו שמתגורר בעבר בקריית ביאליק עד שנחשף ומסתתר תחת השם יוסף כרמל. זאת על אף ששיקר לסוכנות היהודית על כך שהוא אינו דרוש לחקירה במולדתו. בנוסף לכך, המדינה מבקשת הגישה חומר סודי במעמד צד אחד, לקראת ההכרעה בעניין.

החונטה הצבאית בארגנטינה, שפעלה בין 1976 ל-1983, שמרה על קשרים קרובים עם ישראל על אף שהייתה אחראית להעלמתם של כ-30 אלף איש, רבים מהם יהודים. הסתתרותו של גאוטו בישראל נחשפה בכתבה של שלמה סלוצקי בערוץ 1 ב-2015, אז הודה גאוטו, שנגדו יש צו מעצר בינלאומי של האינטרפול, כי שירת כאיש מודיעין במחנה העינויים לא קאצ'ה שבעיר לה פלטה, וכי קיבל את אזרחותו במרמה. סלוצקי, שקרוב משפחתו עונה במחנה, הגיש את העתירה בנובמבר באמצעות עו"ד איתי מק.