צלול: המשרד להגנתהסביבה שוקל להפסיק את ניטור מי הים

 

 
המשרד להגנתהסביבה שוקל להפסיק את ניטור מי הים הוא מאשר להזרים לים כ-55 מיליוןמ"ק של שפכים מידי שנה. כך עולה מנתוני מפתמוקדי הזיהום העדכנית של עמותת 'צלול' לשנת 2008 אשר נחשפו השבוע לראשונה באתרהעמותה כחלק מסיכום לשנה זו.מפת המזהמים, המתפרסמתזו השנה השנייה ברציפות, על ידי עמותת 'צלול', מציגה מידע אודות הגופים והגורמיםהמזרימים שפכים וקולחין בהיתר אל חופי הים בישראל.
 
המידע כולל את כמות החומרים, כפישאושרו להזרמה לים על ידי הועדה הבין משרדית למתן היתרים, הנמצאת תחת חסותו שלהמשרד להגנת הסביבה, וכן מתייחס לסיכונים הבריאותיים והסביבתיים הטמונים בהזרמתם. חשוב להדגיש כי מפת מוקדי הזיהום 2008 מסכמת את מוקדי ההזרמה לים ומרכזת את נתוניההיתרים, שהיו בתוקף במהלך שנת 2008 או בחלקה, לחופי הים התיכון בלבד. אולם, הוועדהלמתן היתרים מאשרת הזרמת שפכים וקולחין גם לים סוף ולים המלח. מממצאי מפת המזהמיםלשנת 2008 עולה כי 5 מוקדי הזיהום העיקריים לאורך חופי הים התיכון בארץ הם: מפרץעכו, מפרץ חיפה, תל אביב- גוש דן, פלמחים ואשדוד, כאשר נהריה והרצליה הוסרו מהמפהכמוקדי זיהום ביחס לשנת 2007. הסיבה להסרתם היא הקמתם והפעלתם של מכוני טיהורשפכים, המטהרים קולחין לרמה שלישונית, המתאימה להשקיית גידולים חקלאיים וגינותציבוריות.
 
עוד עולה מממצאי המפה כי בין החומרים המזהמים את הסביבה, אשר הותרולהזרמה לים ע"י הועדה למתן היתרים, ניתן למצוא מתכות כבדות בכמות של 114 טון לשנה, מזהמים אורגניים בכמות של 93 טון לשנה, שמנים ושומנים (כולל שמן מינראלי) בכמות של 4,342 טון לשנה, נוטריאנטים בכמות של 3,556 טון לשנה, 1,300 טון אמוניה בשנה ו-84טון של חומרי הדברה בשנה. דברי עזר פישלר, סמנכ"ל עמותת 'צלול':"המידע המוצג נועדבכדי לסייע למקבלי החלטות למקד מאמצים להפחתת הזיהום ולהגנה על בריאות הציבור וכןעל מנת לחשוף את המידע החשוב בדבר עומסי החומרים המזהמים שאושרו להזרמה לים. המצבבו אלפי טונות חומרים מזהמים מוזרמים לים בכל שנה, מחייב ניטור מקיף ומקצועי, וכלהצעה לבטלם מסכנת את בריאות הציבור וגוזרת כליה על הסביבה הימית. עמותת 'צלול' תמשיך ותפקח אחר פעילות הוועדה למתן היתרים, וכחלק מהעניין, בסוף שנת 2008 מונהמנכ"ל עמותת 'צלול', מר יריב אברמוביץ, לשמש כחבר בוועדה- מה שיבטיח שקולם שלהארגונים הירוקים והציבור בישראל יישמע במסגרת דיוני הוועדה".