צו הרחבה לעובדים הסוציאליים: המאבק שהחל לפני כעשור נשא פרי

כחלק מיישום ההסכם לצמצום תבניות העסקה פוגעניות שחתמה ההסתדרות עם האוצר, פרסם שר העבודה והרווחה חיים כץ מודעה ב"מעריב" (10.1) בדבר "הכוונה למתן צו הרחבה לפני חוק הסכמים הקיבוציים". מדובר בכוונת השר לחתום על צו הרחבה המצמיד את תנאי העובדים הסוציאליים המועסקים בעמותות ובחברות המספקות שירותים למשרדי הממשלה, לתנאים הנהוגים בקרב עובדים סוציאליים בשלטון המקומי.

על פי המודעה מדובר בשורה ארוכה של הסכמים שנחתמו בין 1994 ל-2016, או בלשון המודעה: "הצו יחול על עובדים סוציאליים שמועסקים על ידי נותני שירותים, לפי התקשרויות של המדינה ותפקידם כעובדים סוציאליים, כנדרש כמפורט במכרזים של משרדי הממשלה". על פי גרסת ההסתדרות, "משמעות הבשורה היא כי תוך חודש ימים מרגע פרסום הכוונה לחתום על הצו, יפורסם הצו שיחייב את המעסיקים בעמותות המתוקצבות לשלם את שכר העובדים הסוציאליים בהתאם להסכמים הקיבוציים במגזר הציבורי".

2017-01-23_193234

מחאה של "עתידנו" בדרישה לצו הרחבה, ינואר 2017 (צילום: עתידנו)

עוד מסרה ההסתדרות, ש"חתימתו של שר העבודה והרווחה כץ על הצו, תרחיב למעלה מ-40 הסכמים קיבוציים שהסדירו את זכויות העובדים הסוציאליים בשלטון המקומי ובמשרד הרווחה, ותחיל אותם על כל אוכלוסיית העובדים הסוציאליים שתקניהם מתוקצבים כיום בידי המדינה. יצוין כי בניגוד לצווי הרחבה קודמים שלרוב מחילים את התנאים המעוגנים בהסכמים על המגזר הפרטי, זו הפעם הראשונה, מזה 34 שנים, שצפוי לצאת צו המרחיב את הוראות ההסכמים הקודמים על כל המגזר הציבורי". כמו כן, "מהלך זה צפוי לחולל מהפכה ולשפר באופן ניכר את תנאי העסקתם של כ-7,000 עובדים סוציאליים בישראל, המועסקים בעמותות ובחברות פרטיות שמספקות שירותים למשרדי הממשלה. תנאי עובדים אלה יושוו לתנאי העובדים הסוציאליים המועסקים ברשויות המקומיות ובמשרד הרווחה בכל הפרמטרים שמעוגנים בהסכמים קיבוציים, לרבות תוספות שכר, מענקים חדפעמיים, ימי חופשה ומחלה, ביגוד והבראה, גמל וקרן השתלמות".

בתגובה לפרסום ההודעה של השר כץ, אמרה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, עו"ס צפרא דוויק, כי "צו ההרחבה הוא תיקון עוול רב שנים לאלפי עובדות ועובדים סוציאליים, שקופחו במשך שנים רבות בשל מדיניות של הפרטת השירותים החברתיים. הצו מבטא הכרה של המדינה בחשיבותה של העבודה הסוציאלית ובאחריותה על העובדים שמבצעים עבורה את המשימות הרגישות ביותר. אני גאה שיו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בחר לשים את הנושא במרכז סדר היום, ולהביא לשינוי שחיכינו לו שנים רבות". את הדרישה ואת המאבק לצו ההרחבה יזם והוביל "הפורום לצדק חברתי של מרצים וסטודנטים" במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון כבר בשנת 2006. כעבור שנה, אף הוקם במחלקה, בשיתוף עם איגוד העובדים הסוציאליים שגויס לפעולה בנושא, "המוקד למען נפגעי הפרטת שירותי הרווחה". את המוקד הפעילו סטודנטים, ובמשך חמש שנות פעילותו  פרסם מחקרים חלוציים על העסקה הפוגענית של העו"סים המופרטים והכין חומרי הדרכה. ההנהגה הקודמת של איגוד העובדים הסוציאליים סגרה את המוקד בתירוץ הקלוש לפיו "הוא חייב לפעול מתלאביב", אך הוא לא נפתח מחדש. המוקד גם העלה מודעות בקרב קהילת העבודה הסוציאלית וקובעי המדיניות, והכשיר סטודנטים רבים לעבודה סוציאלית המובילים עד היום, את המאבק למען צו ההרחבה בתוך האיגוד (תנועת "עתידנו"), ואין ספור הפגנות ומחאות מול משרדי הממשלה והכנסת.

עם גיבוש "עתידנו" והקמת מסגרת הסטודנטים "עו"סים שינוי" בקמפוסים של האוניברסיטאות ובמכללות, הדרישה לצו הרחבה הלכה וגדלה ואף קיבלה ביטוי קולני במהלך שביתת העובדים הסוציאליים במארס 2011 – השביתה שיחד עם שביתת הרופאים קדמה למחאה החברתית ההמונית בקיץ של אותה שנה. באותה עת, "הקומבינה" שרקחו האוצר עם יו"ר ההסתדרות דאז, עופר עיני, כדי לסיים את השביתה הצודקת, מנעה את מימוש כל יעדי המאבק. אך הדרישה לא ירדה מסדר היום עד עכשיו.

ב"עתידנו" רואים בחיוב רב את הצעד של שר הרווחה, לאחר שנים כה רבות של מאבק. אבל פעיליה לא מסתירים שרב הנסתר על הגלוי. המו"מ עם האוצר (ולאו דווקא מול משרד העבודה ורווחה) ניהל עובד של ההסתדרות שאינו נמנה עם פעילי איגוד העובדים הסוציאליים. לחברי האיגוד לא נמסרו פרטים רבים על מהות צו ההרחבה: האם הוא יחול על סעיפיהם של ההסכמים הקיבוצים וכמה עובדים סוציאליים ייהנו ממנו. "אין שקיפות נאותה באיגוד" התלוננה אחת מפעילות "עתידנו". כמו כן, לא ברור מה יהיה גורלם של עובדים סוציאליים שלא מועסקים בעמותות או בארגונים אחרים עבור המדינה – כגון אלה המועסקים באמצעות התאגידים הכלכליים של העיריות ולאו דווקא ישירות בידי הרשויות המקומיות עצמן. עובדים אלה, המכונים "גבאלגב", מקופחים אף הם בשכרם ובתנאי עבודתם. "עד שלא נקבל את הגרסה הסופית והדרגים הייצוגיים של האיגוד לא יאשרו אותה – נראה בצו ההולך וקרב הישג מוגבל", הדגישה הפעילה בשיחה עם "זו הדרך". א. ד.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב