צבא סין ימשיך לבצע תמרונים בים סין הדרומי חרף הפרובוקציות של ארה"ב

צבא סין ימשיך לבצע תמרונים בים סין הדרומי חרף הפרובוקציות של מדינות זרות כך דווח אתמול (ראשון) בביטאון המפלגה הקומוניסטית "יומון העם". זאת, ברקע הערותיו של שר החוץ המיועד בממשל החדש בארצות הברית, רקס טילרסון, לפיהן יש למנוע מסין גישה לאיים המלאכותיים שהקימה באזור הנתון במחלוקת. כמו כן, עם הכתרת הנשיא הימני דונלד טראמפ, העיתונים בסין קראו הסוף השבוע למדינה להתכונן לשינויים דרמטיים ולמחלוקות בין המדינות. "חיכוכים בין ארה"ב ובנות בריתה ומחלוקות מסחר בין ארה"ב וסין נראים כבלתי נמנעים בארבע השנים הבאות", נכתב במאמר מערכת בעיתון "גלובל טיימס" הממשלתי. "ממשל טראמפ יצית שריפות רבות בחצר הקדמית שלו וברחבי העולם. נחכה ונראה מתי יגיע תורה של סין".

2017-01-23_193252

נשיא סין, שי ג'ינפינג, בכנס שנערך בדאבוס בשבוע שעבר (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

נשיא סין, שי ג'ינפינג, קרא ביום שלישי שעבר "למאמצים משותפים להתוות את מהלך הגלובליזציה הכלכלית ולגבש מודלים חדשים של צמיחה, שיתוף פעולה, ממשל והתפתחות". שי אמר את הדברים בנאומו בטקס הפתיחה של כנס 2017 של הפורום הכלכלי העולמי. שי הוא המנהיג הסיני הראשון שמשתתף בפורום השנתי המתקיים בדאבוס שבשוויץ על כך נמסר ברדיו סין הבינלאומי.

בנאומו המרכזי שי הדגיש את החשיבות של הכוונת הגלובליזציה הכלכלית וחלוקת המשאבים הנובעים ממנה לכולם. בתשובה לדברי טרמאפ בחודשים האחרונים, הוא אמר כ"הפניית אצבע מאשימה כלפי הגלובליזציה כלכלית כאחראית לבעיות העולם אינה עולה בקנה אחד עם המציאות ולא מועילה לפתרון הבעיות". שי הדגיש את הצורך לפעול באופן פרואקטיבי ולנהל את הגלובליזציה הכלכלית בצורה ראויה, כדי לשחרר את השפעתה החיובית ולאזן מחדש את המהלך שלה.

שי קרא לכל המדינות ללכת בעקבות המגמה הכוללת ולבחור את הנתיב הנכון של השתלבות בגלובליזציה הכלכלית על בסיס התנאים הלאומיים של כל מדינה ובקצב הנכון לה. בנוגע לתפקיד שסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם,  שיחקה בגלובליזציה כלכלית, שי אמר כי "הצמיחה המהירה של סין הפכה למנוע חזק ומתמשך ליציבות הכלכלית העולמית ותרמה התרחבותה. ההתפתחות של סין ומספר רב של מדינות אחרות הפכה את הכלכלה העולמית למאוזנת יותר".

שי התחייב כי ההתפתחות של סין "תמשיך ליצור הזדמנויות לקהילות עסקים במדינות אחרות". בחמש השנים הקרובות, סין צפויה לייבא סחורות בשווי 8 טריליון דולר של סחורות, לגייס 600 מיליארד דולר של השקעות זרות ולייצר 750 מיליארד דולר של השקעות יוצאת, אמר הנשיא, והוסיף כי מספר הנסיעות של תיירים סינים לחו"ל יגיע ל-700 מיליון. "סין תשאיר את דלתה פתוחה לרווחה", אמר שי והביע תקווה כי "מדינות אחרות ישאירו גם הן את דלתן פתוחה למשקיעים סיניים ויעניקו להם הזדמנויות שוות".