פעילי רבנים לזכויות אדם הותקפו בנמל אשדוד; 'גרניקה העזתית' צוירה בכיכר הבימה

עשרות פעילי "שומרי משפט – רבנים לזכויות אדם" ו"זזים – קהילה פועלת" הותקפו אתמול (חמישי) בידי בריונים של הימין הקיצוני בעת שהפגינו בנמל אשדוד. הפעילים דרשו להחיש את הסיוע ההומניטרי לתושבי רצועת עזה הפלסטינים. אנשי הימין מנעו את קיום המחאה תוך שימוש באלימות. יצוין שברצועת עזה נמשכת ההידרדרות המשמעותית במשבר תת-התזונה בצפון, ולדברי המתאם ההומניטרי של האו"ם, ג'יימי מקגולדריק, הרעב הגיע ל"רמה קטסטרופלית". הוא שב על קריאתו להפסקת אש שתיצור את התנאים שיאפשרו למפעל ההומניטרי לפעול.

בתגובה להתקפה נמסר מרבנים לזכויות אדם "אנחנו לא מופתעים, כי חודשים על גבי חודשים תרבות בן גביר ונתניהו מחלחלת מהממשלה אל השטח – וזו התוצאה. זוהי חובתנו היהודית לעמוד לצד החלשים והנזקקים תמיד, בכל מצב ובכל מקום. מוכרחים לשים סוף לאסון ההומניטרי שמתחולל בעזה, ומוכרחים להביא לשחרור מיידי של החטופות נמשיך להפגין ולהתעקש על הערכים שלנו, גם מול אלימות והסתה כמו זו שפגשנו בנמל אשדוד".

בתוך כך, פעילים נגד המלחמה בעזה ציירו הלילה (בין חמישי לשישי) את "גרניקה העזתית" על גבי הפסל "התרוממות" של האמן מנשה קדישמן המוצב בצידה הדרומי של כיכר הבימה בתל-אביב.

"גרניקה" היא אחת מיצירות האמנות המפורסמות של פבלו פיקאסו שצוירה בשנת 1937 בעקבות הפצצת העיירה הבסקית גרניקה על ידי חיל האוויר של גרמניה הנאצית. זאת, במסגרת הסיוע שהעניקו גרמניה הנאצית ואיטליה הפשיסטית לגנרלים המורדים נגד הרפובליקה במלחמת האזרחים בספרד. בהפצצה נהרגו 1,600 אזרחים ונפצעו אלפים רבים. הציור הוצג לראשונה בביתן של הרפובליקה הספרדית בתערוכה עולמית שנערכה בפריז ב-1937 והפכה לאחד מסמלי ההרס והאובדן של המלחמה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128067