פעילות הקומוניסטים במרכז: ועידת מחוז ת"א-יפו של מק"י תתקיים בסוף השבוע

ועידת מחוז ת"א-יפו של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) – הכולל גם את סניפי המפלגה ברמלה, בלוד ובירושלים – תיערך מחר (שבת) לסיכום ארבע שנות פעילות ולגיבוש תוכנית עבודה לשנים הקרובות. להלן קטעים מתוך הדו"ח שהכין ועד המחוז לקראת הוועידה.

פעילי מק"י ובנק"י מפגינים בתל-אביב לציון ה-1 במאי (צילום: זו הדרך)

 

 

התפתחויות פוליטיות מאז ועידת המחוז הקודמת

ועידת המחוז הקודמת (דצמבר 2017) עמדה על החרפת הסתירות הפנימיות איתן מתמודד המשטר בישראל נוכח העמקת הכיבוש והחרפת הניצול המעמדי. בארבע השנים האחרונות התקיימו בישראל ארבע מערכות בחירות לכנסת (אפריל 2019, ספטמבר 2019, מרס 2020 ואפריל 2021). לא אושר תקציב המדינה מאז משנת 2019 עד נובמבר 2021. במישורי חיים רבים מתגלה המשבר העמוק של הממשלה ורשויות המדינה על רקע הסתאבות שלטונית: אלימות ופשיעה מאורגנת גוברת, במיוחד בישובים ערביים ומעורבים; מצוקת תקציבים עמוקה של מערכות הבריאות, החינוך והרווחה; שחיקה חריפה של השכר; אבטלה ועוני מעמיקים; יחד עם מדיניות גזענית בוטה, פגיעה קשה במרחב הדמוקרטי והחרפת הדיכוי בשטחים הכבושים.

ממשלת המתנחלים בראשות בנט-ליברמן-לפיד, בתמיכת מפלגת העבודה ומרצ, פועלת בגלוי לחיזוק ההתנחלויות, לנישול הפלסטינים מאדמותיהם, ולדיכוי המחאה העממית הפלסטינית. רכבת הכיבוש דוהרת ,וגובה קורבנות איומים מן הפלסטינים ומחיר כלכלי וחברתי כבד גם בישראל.

 

פעילות נגד הכיבוש

עיקר פעילותה של המפלגה במאבק בכיבוש התקיימה ביישובי המחוז ובהובלת סניפיו. במיוחד בלטה הצלחת המפלגה בארגון קואליציה גדולה לציון יום השנה לכיבוש ולמאבק נגד תוכניות הסיפוח בעידוד ממשל טראמפ בשנת 2021, למרות הקשיים שנבעו ממגבלות הקורונה. יזמנו גם הפגנות רבות נגד ההתקפות על עזה (במיוחד ב-2021, במהלך ההתקפה שכונתה "מבצע שומר החומות").

 

המאבק המעמדי

המחוז מפעיל אקטיב זכויות עובדים אשר מושך אליו גם פעילים מסביבת המפלגה. האקטיב קיים פעילות רבה בתקופת הדו"ח, ובעיקר התמקד בשני מאבקים מתמשכים: המאבק נגד תאונות העבודה בענף הבניה והמאבק לקליטתם של חסרי המעמד והעובדים הזרים בשורות ההסתדרות הכללית.

חברי המחוז בירושלים סייעו למאבקי עובדים חשובים בעיר, בפרט במאבקם של עובדי הניקיון המועסקים בעירייה. בעזרתם התארגנו העובדים למאבק נחוש והצליחו במשך זמן רב לבלום את תוכניות ההפרטה של מקומות עבודתם. כמו כן תמכנו והשתתפנו באירועי המחאה של הנכים לאורך השנים, ובשורה של התארגנויות עובדים (מורים מן החוץ ועובדי ניקיון באוניברסיטאות. מתמחים ברפואה, עובדים בעיריית תל אביב-יפו, עובדות משפחתונים, ועוד).

 

זכויות האוכלוסייה הערבית בישראל

בתקופת הדו"ח עמדה סוגיית מעמדה של האוכלוסייה הערבית בלב הזירה הפוליטית בישראל: במאבק נגד חוק הלאום, במאבקם להכרה של הכפרים הלא-מוכרים בנגב, במאבק נגד אוזלת היד הממשלתית מול הפשע המאורגן בישובים הערביים, במאבק נגד הריסות הבתים ביישובים הערביים, ולמען תקצוב ראוי של הרשויות הערביות. תשומת הלב הגוברת לסוגיות האלה לוותה בהתגברות משמעותית של ההתקפות הפאשיסטיות על האוכלוסייה הערבית, כולל מתוך הממשלה, ובמאי 2021 אף הובילה להתלקחות אלימות קשה בערים המעורבות. בתגובה עשתה המפלגה מאמצים לחזק את נוכחותה היהודית-ערבית המשותפת במאבקים השונים.

 

המאבק הפמיניסטי

בתקופת הדו"ח השיג המאבק הפמיניסטי מקום בולט בסדר היום הציבורי בישראל. עתידו של המאבק הזה עוד לפניו, שכן הניצול והפגיעה בנשים בחברה בישראל עדיין חריפים. בסניף תל אביב הוקם אקטיב לפעילות פמיניסטית. ביוזמת האקטיב התקיימו הפגנות, הרצאות וסדרות לימוד רעיוניות וכן אירועים לציון יום האישה ויום המאבק באלימות כלפי נשים. ככלל, גברה מאוד השתתפותנו בתנועת המחאה הפמיניסטית.

 

מאבק קהילות הלהט"ב

בסניפי המחוז מתקיימת בעשורים האחרונים פעילות ניכרת לקידום זכויותיהן של קהילות הלהט"ב הנאבקות עדיין לשוויון בזכויות אזרחיות, לביטחון אישי מפני אלימות ולשוויון בעבודה. סניפי המחוז משתתפים במצעדי הגאווה בתל אביב ובירושלים, לוקחים חלק במאבקים השונים ותומכים בארגוני המאבק.

 

פעילות בזירה המוניציפלית

באוקטובר 2018 התקיימו בחירות מוניציפליות בכל יישובי המחוז. בתל אביב-יפו הובלנו הקמה של רשימה מוניציפלית יהודית-ערבית, בעלת עמדות שמאליות ברורות, אשר ייצגה את כל תושבי העיר ובפרט את האוכלוסיות המוחלשות ביפו ובדרום תל אביב. ניהלנו מערכת בחירות סוחפת אשר הובילה להישג אלקטורלי ולייצוג משמעותי במועצת העירייה, כסיעה בת של חד"ש. כיום הסיעה היא האופוזיציה היחידה לממסד העירוני, המוביל תהליכים קפיטליסטיים וגזעניים דורסניים ברחבי העיר. הסיעה תומכת במאבקיהם של תושבים מוחלשים בשכונות כגון אבו כביר, גבעת עמל ונווה שאנן.

סניף רמלה התמודד במערכת הבחירות המקומיות במסגרת רשימה משותפת עם גורמים פוליטיים ערביים בעיר. לחד"ש רמלה נציג אחד במועצת העירייה, אשר נמצא בקשר עם חברי הסניף ופועל במסדרונות העיריה להגנה על זכויות האוכלוסייה הערבית ברמלה.

בלוד הוקמה רשימה משותפת מקומית עם גורמים פוליטיים הפעילים בציבור הערבי בישוב. הרשימה הגיעה להישג גדול (שישה חברי מועצה), ובהן גם חברת מועצה מטעמנו.

סניף ירושלים אינו מתמודד בעשורים האחרונים במערכת הבחירות המוניציפלית, אך חבריו לוקחים חלק במאבקים מוניציפליים משמעותיים. בנוסף לקחו חברי הסניף חלק בבחירות למנהלים הקהילתיים בעיר (ועדי שכונה בעלי סמכויות).