פועלת 25 שנה: אלפי מדריכי תכנית קרב פותחים שוב במערכה נגד הסגירה

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל קרא אתמול (ראשון) לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון וליו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס לפעול בדחיפות לאישור התקציב של תוכנית קרב לשנת הלימודים הקרובה, דבר שיימנע את פיטוריהם של אלפי מדריכות ומדריכים בבתי הספר.

עובדי תכנית קרב מפגינים נגד הסגירה מול קריית הממשלה בתל-אביב, יולי 2020 (צילום: ועד עובדי קרב)

 

תוכנית קרב למעורבות בחינוך – שנועדה להביא לשינוי חינוכי-חברתי בקרב ילדים ובני נוער במערכת החינוך באמצעות פעילויות העשרה מגוונות – פועלת ב-121 רשויות מקומיות ברחבי הארץ במשך יותר מ-25 שנים ומונה כ-3,500 מדריכות ומדריכים וכ-150 עובדי הנהלה. התוכנית שמטרתה לצמצם פערים ברחבי הארץ בחברה פועלת לאורך כל שנת הלימודים כמו גם בבתי הספר ובגני הילדים של החופש הגדול.

למרות חשיבותה הרבה, טרם אושרה תוכנית העבודה של קרב ועדיין לא נחתם הסכם ההתקשרות לשנת הלימודים תשפ"ב בין החברה למתנ"סים, העמותה לתפנית בחינוך של קרן רש"י ומשרד החינוך – אשר על בסיסו פועלת התוכנית ברשויות המקומיות. המשמעות בפועל היא שלא רק שהתוכנית בסכנת קריסה, אלא גם שעתידם התעסוקתי של אלפי המדריכים ועובדי המינהל אינו ברור. יצוין שביולי אשתקד העובדים יצאו למאבק בגלל סיבה דומה.

לאור המצב, פנה כאמור בר-טל לשאשא-ביטון ולביבס, והתריע כי "העיכוב במתן ההרשאה להפעלת התוכנית הינו בלתי סביר וקיים חשש ממשי לביטולה, מה שיגרום לפגיעה אנושה בתלמידי הפריפריה, בהורים ובביטחונם התעסוקתי של אלפי העובדים והעובדות המועסקים במסגרת התוכנית שנים ארוכות". עוד הזהיר בר-טל כי "קיימת סכנה שכל המפעל החשוב וההכרחי הזה יירד לטמיון במחי יד בשל גרירת רגליים של הדרג המנהלי במשרד החינוך".

יו"ר הסתדרות המעו"ף ציין כי העובדה שטרם אושר התקציב תביא בהכרח לפיטורי העובדים המועסקים בתוכנית לאלתר, והוסיף כי לפיכך דרושה התערבותה של שרת החינוך על מנת להורות לגורמים הרלוונטיים לאשר את הסכם ההתקשרות להפעלת התוכנית בשנת הלימודים שתתחיל בספטמבר. יו"ר ועד עובדי תוכנית "קרב", אביבית אורן-לוי, קראה הבוקר בתוכניתו של רינו צרור בגלי צה"ל: "שוב פעם אנחנו מוצאים את עצמו עם אותה בעיה של השנה שעברה, ואפילו יותר גרוע. פעם קודמת גייסנו ח"כים מכל הקשת הפוליטית, כולל רה"מ ושרת החינוך, ועדיין אנחנו לא מקבלים את האישור המיוחל".