עשרים ושמונה שנים לרצח רבין: הימין מדרדר את שני העמים למלחמות בלתי נגמרות

היום לפני 28 שנים (ב-4 בנובמבר 1995) נרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, מאז מחנה השלום והאופוזיציה קרסו לגמרי, ראש הממשלה שהחליף את יצחק רבין, בנימין נתניהו שולט עד אין קץ.

גל הפגנות ימין רצחניות ומתירות דם בין 1994 ל-1995 של בכירי הימין והמתנחלים הניחו את התשתית לרצח ראש הממשלה, שאננות הממסד וגם הציבור הובילו לחוסר בהגנה והערכת חסר של הסיכון הניצב בפניו, בהפגנות הימין השתתפו בכירי הליכוד והימין היום.

בגילוי דעת של חד"ש ביום השנה ה-15 לרצח רבין נכתב: "יצחק רבין נרצח בשם 'מפעל ההתנחלויות' וכדי למנוע נסיגה מהשטחים. 15 שנה לאחר הרצח, ההתנחלויות עדיין נבנות ומגבירות את האיבה, הכיבוש הולך ומעמיק ומכשיל כל סיכוי לשלום. מדיניות הכיבוש, ההתנחלות והמלחמה גם גוזלת תקציבים מהחינוך, מהבריאות, מהרווחה ומהגנת הסביבה…מחנה השלום בישראל הולך ומתעורר ומגלה שהוא גדול משחשב. אסור לנו לסמוך עוד על הצהרות במדשאות הבית הלבן או על פוליטיקת מסדרונות רפה. את סיום הכיבוש יביאו כוחות השלום בשני העמים בפעילות גוברת, יהודית-ערבית משותפת, שתחסום את ניסיונות ההפרדה בין העמים, ושתדחוק את רוחות השנאה והגזענות אל מחוץ לפוליטיקה הישראלית"

בעצרת הזיכרון ב-2017 אמר הח"כ לשעבר דב חנין Dov Khenin: "הייתי בכיכר ב-4 בנובמבר 1995, בעצרת השלום בה נרצח יצחק רבין. כואב ומכעיס לראות מה שעושים השנה מהעצרת במקום. כי השנה בחרו המארגנים לקיים עצרת עם מסר הפוך לגמרי: אז דיברנו על שלום ישראלי-פלסטיני ועל שותפות עם האזרחים הערבים בישראל. היום המארגנים מוחקים את המילה 'שלום' ומדירים את האזרחים הערבים; זו לא דרכנו…להזמין לנאום בעצרת את מנהיגי המתנחלים, ולהשאיר בחוץ את מנהיגי הציבור הערבי? כך נראית ההחלטה לקיים את העצרת תחת הכותרת 'אנחנו עם אחד'. פוליטיקה של 'לא ימין ולא שמאל' נגמרת בסוף כפוליטיקה של ימין. בלי קריאה לשלום, בלי התייצבות להגנת הדמוקרטיה, בלי דרישה לשוויון לאזרחים הערבים."

"את ההיסטוריה לא ניתן למחוק, רבין נרצח בגלל שחתם על הסכמי אוסלו ופתח אופק של שלום עם הפלסטינים. רבין נרצח כי ממשלתו נשענה על תמיכת חברי כנסת ערבים, כי בכנסת היה לו רוב אזרחי, ולאו דווקא רוב יהודי…העצרת מתקיימת תחת הכותרת 'עם אחד'. אבל רבין נרצח כיוון שהבין שבארץ הזו חיים שני עמים, וביניהם צריך לעשות שלום. את זה אסור לשכוח, ואת זה לא ניתן להשכיח"