ועדת המעקב לענייני בריאות בחברה הערבית: פיטורים שרירותיים וגזענות כלפי חולים

ארגוני בריאות ערביים ויהודיים דורשים משר הבריאות, ממנכ"ל משרדו וממנהלי בתי החולים לפעול לעצירת הסנקציות והפיטורים של רופאים וצוותים רפואיים ערבים במערכת בריאות. לדבריהם, מדובר בכ-50 מקרים מדווחים עד כה מאז פרוץ המלחמה, כולל פיטוריו המיידיים, ללא שימוע, של מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב בבית החולים השרון, ד"ר עבד סמארה, בגלל רשומה שפרסם לפני שנה בה ציטט פסוק מהקוראן ומקרה נוסף של הסתה שאירע בבית החולים סורוקה.

המכתב שנשלח לפני כשבוע, דורשים החותמים מהשר אוריאל בוסו ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, לפעול לאלתר לעצור את הסנקציות והפיטורים של צוותים רפואיים מהחברה הערבית על רקע הבעת דעה או עמדה אישית פוליטית או אנושית בשל המתרחש במדינה או בעזה. הכותבים, ראשי ארגונים לענייני בריאות בחברה הערבית וועדת המעקב קוראים לראשי משרד הבריאות לעשות כל שביכולתם למנוע הסתה וליבוי יצרים בתקופה המתוחה ממילא.

מכתב נוסף נשלח אתמול (חמישי) בשמם ועדת המעקב לענייני בריאות בחברה הערבית ושורה ארוכה של ארגונים חברתיים בשבועות האחרונים הגיעו אלינו עדויות של חברי צוות ומטופלים ממוסדות רפואיים שונים על מקרים של יחס גזעני כלפי חולים ערבים אשר מגיעים באופן רגיל לקבלת שירות רפואי ונתקלים בהתנהגות גזענית ובעקבותיה לא מקבלים את השירות הרפואי והטיפול המיטבי שאמורים לקבל.

"ההתמודדות היום-יומית הפכה להיות מורכבת ומלאת תחושות של פחד, חשש ודאגה להווה ולעתיד. אנו עדים בימים האחרונים למסע רדיפה והסתה נגד רופאים בכירים, אחים ואחיות ועובדים ערבים במערכת הבריאות, שאף מוביל במקרים לא מעטים להחלטות דרמטיות עם נקיטה בצעדים משמעתיים חריפים נגד אותם עובדים לרבות פיטורין מיידיים, ללא בדיקה מעמיקה של הביטוי שבגללו ננקטות הסנקציות. זוהי פגיעה קשה בחופש הביטוי, רמיסה של זכויות בסיסיות שלהם כעובדים במערכת, והדבר מייצר אווירה של פילוג וקיטוב", נאמר במכתב.

לדברי פאתן גטאס, מרכז תחום בריאות בוועדת המעקב החתום על המכתבים, "לאורך שנים צוותי רפואה ערביים שותפים בהובלת מערכת הבריאות במסירות, במקצועיות ובכבוד, בזמן שגרה ובעת חירום מערכת הבריאות היוותה סמל לחיים משותפים ופעילות מופתית של כלל הצוותים הרפואיים, ערבים ויהודים כאחד, אזרחים אשר עובדים בשותפות, במקצועיות ובכבוד, מטפלים בכלל האוכלוסיות ללא הבדל דת, מין או לאום".

"אנו מזהירים שהמציאות הקשה שאנחנו עדים לה היום במערכת הבריאות עלולה לפגוע קשות במרקם היחסים העדין בין יהודים לערבים בישראל, מציאות זו מעמידה, את מערכת הבריאות בכלל ואת מרקם היחסים הבין-צוותים בבתי החולים במבחן משמעותי, והיא עלולה להביא להקצנה בתחושות של ניכור, זרות ועוינות, ואף להביא להתפתחות של אירועי אלימות קשים", הדגיש.