עפולה: תערוכה של הציירת החברתית המנוחה רות שלוס

בגלריה העירונית לאמנות של עפולה מוצגת התערוכה "עבודות ראשונות ואחרונות" של הציירת החברתית רות שלוס, שנפטרה השנה. התערוכה הוצגה לראשונה בבית האמנים בתל אביב בשנת 2012 ומסגרת התערוכה מוקרן סרטו הדוקומנטרי של פטר דודציק משנת 2008 "לצייר נגד הזרם", על החיים והיצירה של שלוס

לדברי האוצרת אירית לוין "התערוכה מציגה את האמנית רות שלוס כציירת בעלת סגנון ייחודי, שבו מבטה פונה אל השוליים החברתיים, ובעיקר הנשים הזקנות. שלוס חושפת את המסר המחאתי שלה על המתרחש בחברה ועל חוסר התמיכה בחלש. היא מציגה את החברה הדוחקת לשוליים את זקניה. נושא זה טעון במסר אנושי ברור, בעל אמירה חברתית ישירה, נטול רצון לייפות או לעדן את מראה הדמויות בציוריה. הזקנים הללו מייצגים שכבה חברתית הנתונה לחסדי החברה שאותה הקימו. המצוקה הניבטת מעיניהן של דמויות הזקנים נובעת מהחידלון והבדידות של סוף הדרך. שלוס מישירה מבט אל מושאי ציוריה. היא עושה זאת באומץ, אינה מייפה את הגוף האנושי השחוח, ובתוך כך מתבוננת ביצירותיה גם בפנימיותה ובתחושותיה, ועוסקת בעצמה דרך ציוריה".

 2013-11-25_205745

איור של רות שלוס לספר ילדים

התצוגה בגלריה היא פרי תקופת עבודתה האחרונה, לפני שחדלה לצייר עקב גילה המבוגר: ציורי פָּנים. את הציורים האלה ציירה שלוס בעוד ידיה נחלשות והולכות, ואצבעותיה מאבדות מגמישותן. כדי להמשיך במלאכת הציור גם אחרי למעלה משמונָה עשורים, סייעה שלוס לַיד המציירת בידה האחרת. יד אחת הוליכה את השנייה, תמכה, כיוונה, לעתים איבדה אחיזה. התערוכה פתוחה בימי ב', ג', ו', שבת: 11:00-13:00 ובימים ד', ה': 17:00-19:00, ברחוב חטיבה תשע 15, עפולה; טל' 04-6591677.