על רקע המלחמה בעזה: אלפים השתתפו בהפגנה לציון יום האדמה בדיר חנא

אלפים השתתפו בצעדה ובעצרת לציון יום האדמה שנערכו בדיר חנא שבגליל ביוזמת ועדת המעקב. אלפי ערבים ומאות יהודים צעדו מכיכר יום האדמה אל רחבת השוק המזרחי, שם נערכה עצרת המונית בהשתתפות מנהיגי הציבור הערבי. במהלך הצעדה נשאו המשתתפים דגלי פלסטין, דגלים אדומים וכרזות נגד המלחמה, וקראו סיסמאות נגד הממשלה ובסולידריות עם תושבי עזה.

בנאומו בעצרת קרא סעיד חוסין, ראש מועצת דיר חנא, להיאבק בממשלת הימין הקיצוני הגזענית ולעצור את המלחמה. ״לא נעזוב את עזה לבדה״, אמר. ״מכאן אנחנו מרימים את קולנו: עצרו את המתקפה על עזה מיד!״. אחריו נשא דברים יו״ר ועדת המעקב, ח״כ לשעבר מוחמד ברכה (חד״ש). ״עינינו נשואות לעזה״, אמר. ״חובתנו הלאומית והאנושית היא לעצור את שפיכות הדמים. הדם הנשפך בעזה הוא דמנו, הבשר הנחרך הוא בשרנו״. עוד קרא ברכה להתנגד לכיבוש בגדה המערבית, שם מתחוללים פשעים חמורים בחסות המלחמה בעזה. ״מתחולל טרנספר. מאות פלסטינים נהרגו בגדה. המתנחלים משתוללים תחת הגנת צבא הכיבוש״, הדגיש. בסיום דבריו יצא נגד הרדיפה וההשתקה של מתנגדי המלחמה הערבים והיהודים, וברך את מאות הפעילים היהודים שהשתתפו בעצרת. ״אתם מייצגים אלטרנטיבה אמיתית של חיים בשלום, לא יחסים של כובש ונכבש״, אמר.

יום האדמה מצוין בחברה הערבית מדי שנה ב-30 במארס, לזכר יום האדמה שארגנה החברה הערבית ב-1976 נגד הפקעת האדמות של האזרחים הערבים במסגרת "יהוד הגליל". הממסד ניסה לדכא את ההתקוממות בכוח, ובסופו של יום נהרגו 6 אזרחים ערבים ועשרות נוספים נפצעו.

מאז נחשב יום האדמה לצומת הסטורי המסמל את מאבק האוכלוסיה הערבית נגד דיכוי ואפליה. ההפגנה המאורגנת מדי שנה בידי ועדת המעקב מתמקדת במאבקים אקטואליים, בראשם בלטו השנה המאבק סיום המלחמה בעזה, הפסקת הדיכוי והרדיפה בישראל, והמאבק נגד האלימות והפשע המאורגן בחברה הערבית.