על המרד העממי בסודאן הנמשך ללא הפוגה מאז דצמבר

מרד עממי מתפשט ברחבי סודאן. על כף המאזניים מונחים לא רק גורלו האישי של הנשיא הסמכותן עומר אלבשיר, אלא גם כמה ממבני הכוח של החברה.

נשיא סודן עומר אלבשיר הודיע בסוף השבוע האחרון על פירוק הממשלה וקרא לפרלמנט הסודני לעכב את יישום התיקונים לחוקה שיאפשרו לו להתמודד לכהונה נוספת בבחירות ב-2020. במקביל הכריז אלבשיר מצב חירום במדינה למשך שנה, וזאת בניסיון לדכא את המחאות הציבוריות הגדולות נגד המשך שלטונו במדינה.

2019-02-25_200504

הפגנה נגד הרודנות בח'רטום, בירת סודאן (צילום: אלמידאן)

זמן קצר לפני נאומו של אלבשיר, דיווחו תושבים בבירה חרטום כי כוחות הביטחון פיזרו הפגנה באמצעות ירי גז מדמיע.

בחודשים האחרונים התקוממו אזרחים ברחבי סודאן נגד שלטונו של אלבשיר. המחאה, שפרצה בעקבות עליית מחירי הלחם, הפכה מחאה עקבית התוקפת את מדיניות הצנע והניאוליברליזם שמנהיג אלבשיר ואת שלטונו האנטידמוקרטי. תכנית הפיתוח של האו"ם העריכה כי יותר מעשרים מיליון בני אדם חיים מתחת לקו העוני בסודאן.

הצהרתו של הנשיא הגיעה על רקע התגברות ההפגנות נגדו, וימים בודדים לאחר שהוועדה האחראית לתיקון החוקה הודיעה על ביטול התכנסותה. בעקבות נאומו של הנשיא קרא איגוד העובדים המקצועיים במדינה, שהוביל את המחאה נגד השלטון, להגביר את תדירות ההפגנות.

ההפגנות על רקע מחירי הלחם והדלק הגבוהים, שפרצו בדצמבר האחרון הפכו עד מהרה למחאה נגד שלטונו של אלבאשיר. את טענות איגוד העובדים המקצועיים, ארגון המלכד את איגודי הרופאים, המהנדסים והאיגודים המקצועיים, הדהדו אוכלוסייה מגוונת ומפלגות האופוזיציה, ובהן המפלגה הקומוניסטית הסודאנית. כבר עשרות שנים שסודאן לא ידעה שותפות מסוג זה.

התנועה העממית בסודאן סוחפת אחריה חלקים רבים ושונים של האוכלוסייה. רעידת האדמה הפוליטית הפתיעה את המשטר, הנוטה לרכז את כוחותיו בבירה כדי למנוע הפיכה.

לפי הרשויות במדינה, 31 בני אדם נהרגו מאז פרוץ ההפגנות, אך פעילים חברתיים ומפלגות האופוזיציה טוענים כי מניין ההרוגים כפול ועומד על יותר מ-60. מאות מפגינים, בהם מנהיגי האופוזיציה, פעילים חברתיים ועיתונאים רבים, נכלאו ונחקרו בידי השירות החשאי בחודשים האחרונים.

בחסות מצב החירום, עצרו בשבוע שעבר כוחות הביטחון הסודאניים פעילים פוליטיים מהנהגת המחאה החברתית במדינה, ובהם מוח'תר אלח'טיב, מזכיר המפלגה הקומוניסטית הסודאנית. נוסף לו, נעצרו גם מנהיג המפלגה הלאומית הסודאנית וכמה מבכירי איגוד העובדים המקצועיים.

הנשיא אלבאשיר, חשוב להזכירמבוקש בבית הדין הבין לאומי בגין מעורבותו ברצח העם בדרפור שאת עצמאותה שולל הנשיא. במקביל לדיכוי, פועל אל באשיר להסרת שמה של סודאן מהרשימה השחורה האמריקאית של המדינות שמממנות טרור. סימונה של סודאן כמדינה תומכת טרור חוסם את האופציה לקבלת את הסיוע הכלכלי לו מצפה אלבאשיר מאז הסרת הסנקציות האמריקאיות ב-2017.

בינתיים, סודאן הגבירה את הדפסת המטבע הלאומי, במטרה לממן את הגירעון, וצנחה במהירות לאינפלציה חדה ששחקה את ערך המטבע המקומי.

מאז עצמאותה מהבריטים ב-1956, חוותה סודאן כמה טלטלות ומהפכות עממיות. שתיים מהן סילקו בהצלחה דיקטטור טוטליטרי: העם הסודאני סילק את המפקד איברהים אבווד ב-1964 ואת הגנרל ג'אפר נומירי ב-1985. ואולם, המרד הנוכחי נראה שונה מכל הבחינות.

המיליציות של השלטון הרודני האסלאמי נשלחות לדכא את המרד. השאלה היא, אם כוחות הצבא והמשטרה יפעלו לדכא באלימות את ההתקוממות העממית, או אם יחתרו לפתור את הסכסוך לטובת העם, כפי שתמכו בעם הסודאני ב-1964 וב-1985 ופנו נגד שלטון הדיכוי.

טארק שייח'

הרשימה פורסמה במקור באתר "ג'קובין" ועומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב