על אינטרסים כלכליים וזכויות אדם: הרצח של העיתונאי חאשוקג'י כמשל

ראוי להזכיר שוב את פרשת חאשוקג'י לפני שזיכרו, כמו גופתו, יתמוסס בתהום הנשייה. ג'מאל חאשוקג'י (60) היה עיתונאי המקורב למשפחת המלוכה הסעודית, העורך הראשי של רשת אל-ערב ובהמשך עורך העיתון הסעודי "אל-וטן". הוא הפך מבקרו החריף של יורש העצר מוחמד בן-סלמאן והתנגד למלחמת סעודיה בתימן.

2018-11-13_204643

בספטמבר 2017 גלה מרצונו לארצות הברית, ושם המשיך בכתיבה אופוזיציונית ב"וושינגטון פוסט". ב-2.10 נצפה לאחרונה נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול לשם אשרור גירושיו. מאז עקבותיו נעלמו. כמעט כל הפרטים הידועים לנו על הרצח (מי רצחו? כיצד? מה קרה לגופה? מי נתן את ההוראה? ועוד פרטים מסמרי שיער על אופן עינויו וביתור גופתו) הגיעו אלינו מדיווחים טורקיים רשמיים שמפיצה רשת אל-ג'זירה מקטאר, יריבתה של סעודיה.

הפרשה גרמה לסערה גדולה בתקשורת העולמית, אך הורדה במהרה מסדר היום. לכן לא פחות מפרטי הרצח, מעניינת גניזת פרשת חאשוקג'י. הסיפור מנתץ את האשליות, למי שהחזיק בכאלה, על הערך שמייחסות אומות העולם למוסר, לחוק ולזכויות אדם. כל אלה בטלים בששים לעומת אינטרסים כלכליים ופוליטיים.

בעולם מתוקן, היו המדינות הנאורות משלחות את השגרירים הסעודים מארצן ומנתקות את הקשרים הכלכליים עם ריאד. אך מציאות לחוד וחלומות לחוד: ארה"ב ובעלות בריתה החליטו להטיל סנקציות על איראן, בעוד שסעודיה היא היצואנית הגדולה של נפט, וגם היחידה שבכוחה להחליף בקלות את המחסור שייווצר בנפט איראני מבלי שמחירי הנפט העולמי יעלו. סעודיה היא גם אחת המשקיעות הגדולות בעולם בכל החברות הגדולות, בכל הענפים; כל המדינות המתועשות מייחלות ומפללות להשקעות הסעודיות.

בעולם מתוקן, גם ארדואן היה משחרר את כל העובדות שברשותו. הוא סיפר אנקדוטות מזוויעות על אודות הקורות בקונסוליה, מבלי לגלות לעולם את היתר. המידע שבידי טורקיה נאסף כנראה בשל אמצעי ריגול טורקיים המותקנים בתוך הקונסוליה הסעודית. אמנם "כל המדינות עושות זאת",

 

אך הדבר אינו חוקי ואינו קביל במשפט. ידוע גם שארדואן עצמו איננו אביר חופש הדיבור והעיתונות. גם אצלו מתנגדים פוליטיים נרצחים, מעונים ונמקים בבתי הסוהר.

ארדואן טוען כי העביר את הקלטות שבידיו לריאד, לוושינגטון, לברלין, ללונדון ולפריס. ואולם, גם המדינות המערביות, כל אותן "דמוקרטיות ניאו-ליברליות" נאורות, דוגרות על העובדות ואינן ממהרות לפרסמן.

רק כחודש אחרי הרצח, לאחר מו"מ ארוך במטרה למסמס את הסיפור, וכנראה גם אחרי "סחר סוסים" בין טורקיה, סעודיה וארה"ב, אמר ארדואן: "אנחנו יודעים שההוראה להרוג את חאשוקג'י באה מהדרגים הגבוהים ביותר של הממשלה הסעודית". ייתכן שבתמורה להורדת פרופיל בנושא תזכה טורקיה בהשקעות סעודיות, וקטאר תיהנה משיפור ביחסים העוינים של בן-סלמאן כלפיה.

הסעודים, אחרי ששיקרו וטענו שחאשוקג'י היה אסלאמיסט קיצוני ושעזב בריא ושלם את הקונסוליה, שינו את גירסתם. סעודיה טוענת עתה כי העיתונאי נהרג בתגרה שפרצה בקונסוליה. לטענתם הרצח היה אמנם בכוונה תחילה אך הפעולה הייתה "בלתי-מאושרת" (rogue). הסעודים גם מכחישים את מעורבות משפחת המלוכה. המלך ויורש העצר אף ביקרו אצל בנו של חאשוקג'י בביתו בסעודיה והביעו את תנחומיהם. אחרי ביקור הניחומים ולחיצת היד הכפויה בין בן הנרצח לרוצח, שהונצחה בשידור ישיר קבל עם ועולם, הורשה הבן (שהוא אזרח אמריקאי) לעזוב את סעודיה ולהצטרף למשפחתו הדואבת בארה"ב. כמו כן, טענו הסעודים שיעמידו לדין 18 מהמעורבים, אבל רק בסעודיה!

בארה"ב הביעו כמה מאנשי הסנאט ובית הנבחרים משתי המפלגות עמדות נגד סעודיה, אבל היה זה טראמפ שאמר (11.10): "איזה טוב ייצא לנו מזה? אני לא אהיה בעד למנוע ממדינה להוציא [אצלנו] 110 מיליארד דולר, סכום שהוא שיא כל הזמנים, ולאפשר לרוסיה ולסין לקבל את הכסף הזה […] זה כסף שיביא ליצירת מקומות עבודה בארה"ב".

במקביל, עלו השערות שעסקיו הפרטיים של טראמפ בסעודיה עלולים להיפגע וכך גם הקשרים של מוחמד בן-סלמאן עם ג'ראד קושניר, חותנו של טראמפ והממונה על "תכנית השלום" של ארה"ב, המנסה לגייס את יורש העצר.

נתניהו מצידו גינה בפומבי את הרצח, אך הגן בחירוף נפש בפני בכירים אמריקאים על הצורך לשמור על שלטונו של בן-סלמאן ועל היציבות של סעודיה בשל מאבקה באיראן: "מה שאירע היה נוראי ויש לטפל בכך באופן הראוי. עם זאת בעיה הגדולה יותר היא מצד איראן ועלינו לוודא שאיראן לא תמשיך בפעילויות העוינות כפי שהיא עושה בשבועות האחרונים באירופה. יש למצוא דרך להשיג את שני היעדים" ("וואלה!", 2.11). החודש ביקרה בריאד משלחת אוונגליסטית שעמה נמנו גם אנשי ימין יהודים. הם באו לחזק את ידיה של סעודיה. בינתיים מתהדקים גם הקשרים הישראליים במפרץ עם עומאן ועם בחריין, גרורה סעודית נוספת.

הפשע הסעודי הגדול פי אלפי מונים מרצח חאשוקג'י הוא המלחמה שפתח בן-סלמאן בתימן ב-2015. המלחמה, ששורשיה מצויים עוד ב"אביב הערבי" (2011) והמשכה במרד החות'ים, כבר גרמה למותם של כ-60 אלף , רובם בהפצצות האוויריות של הסעודים. האחרונים אינם מבחינים בין לוחמים לאזרחים. סעודיה אף מילאה את השוק התימני בשטרות כסף, וכך חוללה במכוון אינפלציה דוהרת. כ-13 מיליון תימנים נמקים ברעב כבד ובמגפות שהרעב גרם להן. זה פשעו הנורא ביותר של בן-סלמאן. הוא לא יישכח.

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב