עלייה דרמטית בעת משבר הקורונה: שיא במספר התלונות על גזענות ואפליה

עלייה דרמטית בתלונות על גזענות ואפליה בעת משבר הקורונה. כך עולה מההדו"ח השנתי של היחידה הממשלתית במשרד המשפטים לתיאום המאבק בגזענות הוגש היום (רביעי) למ"מ שר המשפטים, בני גנץ. הדוח כולל דיווח על הפעילות הממשלתית במניעת גזענות ואפליה, מעקב אחר יישום ההמלצות למיגור הגזענות על ידי משרדי הממשלה השונים ופילוח התלונות שהתקבלו ביחידה מאזרחים בנושא גזענות ממסדית ואפליה בשירות הציבורי.

עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, מסר: "הדו"ח משקף מציאות קשה של גזענות, אפליה והדרה ביחס לאוכלוסיות שונות בחברה. היחידה תמשיך לפעול בשינוי מנגנוני הכחשה מערכתיים ותצביע על הגישות וצורות ההתנהגות הגזעניות הקיימות בשירות המדינה בפרט ובשירות הציבורי בכלל". לדבריו מערכת הבחירות בשנה שעבר הצטיינה במקרה הסתה כלפי הציבורי הערבי.

עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים (צילום: לע"מ)

 

לפי הדו"ח, במהלך 2020 התקבלו ביחידה 1,450 תלונות בגין 506 אירועים, יותר מפי שלושה ממספר התלונות (497) שהוגשו ליחידה במהלך השנה הקודמת. ביחידה מייחסים את העלייה הדרמטית במספר התלונות להשלכות הבריאותיות והחברתיות של התפרצות נגיף הקורונה, לצד קיומה של מערכת הבחירות הקודמת לכנסת, שהתקיימה בחודשיים הראשונים של 2020.

כרבע מהתלונות היו בנושא אפליה במתן שירות ציבורי, 19% בנושא התבטאות גזענית, 15% על אפליה בתעסוקה, 11% בגלל פרסום גזעני או סטראוטיפי, 9% נגד המשטרה וגורמי אכיפה, 4% בנושא חינוך ו-3% מהתלונות בנושא ביצוע עבירות ממניע גזעני. יותר מרבע מהאירועים המדווחים היו בגין אירועי גזענות נגד יוצאי אתיופיה, 27% בגין אירועי גזענות נגד אנשים מהחברה הערבית, 19% בגין אירועי אפליה נגד חרדים, 7% מהאירועים נגד יוצאי ברית המועצות לשעבר ו-20% נגד אחרים.

בין יתר התלונות שהיחידה טיפלה בהן במהלך השנה: בחברה הערבית – משפחה ממוצא ערבי ביקשה להיכנס לפארק, אולם לאחר שהמאבטח במקום ביקש מהם להציג תעודות מזהות ולטענתם לאחר שזיהה כי הם ממוצא ערבי, סרב להכניסם. במגזר החרדי – בתלונה אחרת נטען כי במחלקת יולדות בבתי חולים ציבוריים יש יחס מפלה שמתבטא בהפרדת יולדות חרדיות ויחס משפיל כלפיהן. בקרב יוצאי אתיופיה התקבלה תלונה של צעיר ממוצא אתיופי שהתלונן כי בעת שהשתתף בהפגנה בעקבות מותו בידי שוטר של סלומון טקה נעצר יחד עם אחרים, לטענתו אך ורק בשל השתתפותו במחאה, וכשנה לאחר מכן קיבל מהפרקליטות 'מכתב יידוע לחשוד' על תיק פלילי הקיים נגדו. תלונה אחרת על אפליה היתה מצד אימו של תלמיד שביקשה לרשום את בנה לכיתה א' במוסד לימודים ממלכתי-דתי בעיר מגוריה. המתלוננת טענה כי במהלך המפגש  עם מנהלת אגף החינוך ברשות המקומית המנהלת סירבה לרשום את הילד בהתאם לבקשת האם, בטענה כי היא אינה יהודייה על פי ההלכה, השפילה וביזתה את האם ואת בנה.

 

לדו"ח פעילות היחידה ב-2020:

https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/report_2020