עלול להיסגר: מטה המאבק של האקדמיה מתנגד לקיצוץ תקציבי מכון וולקני למחקר חקלאי

הממשלה הכריזה על קיצוץ של 21% בתקציב מכון וולקני שליד ראשון לציון, המוסד הגדול והחשוב בישראל למחקר חקלאי. קיצוץ זה יפגע אנושות במכון, ואף עלול להביא לסגירתו המוחלטת. מטה מאבק של האקדמיה, שהוקם על ידי מרצים בכל המוסדות להשכלה הגבוהה המתנגדים להפיכה המשטרית של ממשלת הימין, מסר הבוקר (שני) כי "הקיצוץ תהיה פגיעה קשה במחקר האקדמי בישראל, ובמעמדה כמדינה מתקדמת. הפגיעה הזו זועקת לשמים במיוחד על רקע העובדה שבמקביל נמשכת העברת תקציבים נדיבה למוסדות דת ולמשרדי ממשלה מיותרים שאיש איננו יודע מה הצורך בהם".

עוד נמסר "מאבק האקדמיה מוחה בתוקף על הקיצוץ בתקציב מכון וולקני, ומתריע כי שאר מוסדות האקדמיה הישראלית הם הבאים בתור. אסור לאפשר לממשלה לפגוע בהשכלה הגבוהה, במחקר ובתרבות". עוד קרא המטה לעריכת בחירות בהקדם האפשרי והזכיר את הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו מחר: "צאו להצביע – למען הנהגה חדשה ובעלת-חזון, שתיקח אותנו לעתיד טוב".

יצוין שלמרות חשיבותו הרבה, תקציבו של מכון וולקני לא עלה בשנים האחרונות. על פי "כלכליסט" (22.) כעת, בשל הקיצוצים בתקציב 2024 ולאור הקיצוצים הרוחביים המתוכננים, תקציבו יפחת כאמור משמעותית. בשנת 2023 בוטלה העברה של 17.5 מיליון שקל למכון וכעת תקציבו יפחת מכ-343 מיליון שקל לכדי 275 מיליון שקל. זהו הקיצוץ הישיר בלבד בתקציבו של המכון, כשבנוסף צופים אנשיו לפגיעה נוספת בתקציב, בשל קיצוצים אחרים שמתכננת הממשלה בתקציבי מחקר שונים המגיעים גם למחקרי המכון. כך למשל, תקציב המדענית הראשית במשרד החקלאות קוצץ אשתקד ב-75% וצפוי להיות מקוצץ גם השנה. לאור הקיצוצים, יאלץ מכון וולקני לקצץ 24 תקני כוח אדם, בנוסף לקיצוצים שכבר נעשו בשנים האחרונות – מ-540 תקנים ב-2022 ל-495 השנה.

הקיצוץ הנוכחי עשוי להוביל לפגיעה משמעותית בתפקודו של המכון המבצע כ-600 מחקרים בשנה, בהם כ-130 מחקרים בשיתוף בינלאומי, ומכשיר מדי שנה כ-300 תלמידים לתארים מתקדמים. ד"ר שמואל אסולין, ראש מינהל המחקר החקלאי במכון וולקני, פנה השבוע ליוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ודרש ממנו להתערב במשבר שעלול להוביל לסגירת המכון.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/122190