עיר לכולנו: עשרה צעדים למאבק בניצול עובדים

 

פעילי פורום העובדים בתנועה "עיר לכולנו" החלו הבוקר (יום ו') להפיץ ברחבי ת"א-יפו את המנשר "עשרה צעדים למאבק בניצול עובדים". מרכז הפורום, אלון-לי גרין, יו"ר נציגות העובדים ברשת בתי הקפה "קופי-בין", מסר כי "עיר לכולנו מציעה תכנית מהפכנית בת עשר נקודות למאבק בניצול עובדים. זו הרשימה העירונית היחידה העוסקת בסוגיית העבודה והרווחה ודוגלת בקידום ערכי השוויון והסולידריות".
"עיר לכולנו" דורשת שכל עובדי העירייה יועסקו בהעסקה ישירה ושכולם יהיו חלק מן ההסכם הקיבוצי. על פי התכנית: לא יהיו עוד חברות קבלניות וכ"א בשירות העירייה וחוזים אישיים; החברות הכלכליות והמתנ"סים ו"קרנות המחקר" למיניהן יעסיקו רק עובדים במסגרת ההסכם הקיבוצי. ועוד: כל ספקי השירותים והציוד לעירייה יהיו חייבים להוכיח שהם מעסיקים עובדים תוך שמירת על חוקי העבודה ובמסגרת ההסכמים הקיבוציים. בכל מכרז עירוני ייקבע שתנאי הכרחי לקבלת ההצעה היא הוכחה שהעובדים מועסקים באמצעות ההסכם הקיבוצי.
על פי ההצעה, פקחי העירייה יאכפו את חוקי העבודה. יצויין שלאחרונה, ועל פי חוק שיזם ח"כ דב חנין (חד"ש) ומראשי תנועת "עיר לכולנו", פקחי העיריות קיבלו סמכויות לאכיפת חוקי הסביבה. התנועה מציעה להרחיב סמכויות אלה ולקבוע שפקחי העירייה גם יאכפו את חוקי העבודה. "במידה ויהיה צורך לתגבר את מספר הפקחים הפועלים עתה במסגרת העירייה – תוקם מחלקה נפרדת בפיקוח העירוני: מחלקת אכיפת חוקי העבודה" נאמר במנשר.
כמו כן, פעילי הרשימה סבורים שעירייה ומרחב ההסתדרות בת"א-יפו חייבים לשתף פעולה לארגון כל מקומות העבודה ברחבי העיר. זאת על ידי קביעת תכנית עבודה רב-שנתית לארגון מקומות העבודה. בעיר מעורבת כגון ת"א-יפו, "עיר לכולנו" דורשת לבטל האפליה הקיימת בגיוס תושבים ערבים במוסדות העירוניים וש"העירייה תפרסם את רשימת מקומות העבודה ובהם לא נשמרים חוקי העבודה וההנהלה לא מאפשרת לעובדים להתארגן וקיימת אפליה המונעת גיוס עובדים ערבים".
ועוד הצעות למדיניות עירונית בתחום התעסוקה: "העירייה תקדיש משאבים מתוך מאות מילוני השקלים העודפים בתקציבה לקידום קואופרטיבים ותאגידים שיתופיים – בייחוד של מובטלים וצעירים תושבי העיר; העירייה תציב כיעד להשגה: תעסוקה מלאה בתחומי העיר והיא תנקוט בצעדים מעשיים במאבק באבטלה; העירייה תקדם ותרחיב את השירותים החברתיים בתחומה, כולל בריאות, חינוך, רווחה וקשישים – תוך שילובם של עובדים צעירים על בסיס העסקה ישירה".
הפעילים גם דורשים שהעירייה תיתן חסות, ומדי שנה, למצעד האחד במאי. זאת, בדומה לחסות הניתנת היום למצעד הגאווה או לפסטיבלים המתקיימים בתחומה; כי "האחד במאי הוא יום המאבק הבינלאומי של מעמד העובדים וכל עובדי העיר יהיו רשאים להיעדר מהעבודה בתשלום באותו יום".
המנשר שהחלו להפיץ הבוקר פעילי פורום העובדים מסתיים במילים: "רגע לפני שהעיר האהובה שלנו חומקת בין האצבעות, והופכת עיר לעשירים ולבעלי ההון – עכשיו הזמן להיאבק עליה. אפשר לבנות חברה סולידרית, שפויה וצודקת. אפשר ליצור כאן הנהגה עירונית שקופה, שפועלת למען התושבים ולא למען עצמה. בנובמבר תל אביב-יפו הולכת לבחירות שיכריעו את אופייה. יש אלטרנטיבה לחולדאי ולמדיניותו. כולכן, כולכם, כולנו מוזמנים להיות חלק בהגשמת החלום: עיר לכולנו, עיר של עובדיה וגמלאיה".