עובדי החינוכית לשעבר פותחים במאבק למען זכויותיהם; הסכם בקופ"ח מאוחדת

עובדי הטלוויזיה החינוכית לשעבר, שנסגרה לפני כשבועיים, אינם משלימים עם תנאי הפרישה שנקבעו להם במסגרת ההסכם עליו חתמו מאחורי גבם ההסתדרות, משרד האוצר ונציבות שירות המדינה, והם פותחים במאבק לא רשמי במטרה להגדיל את סכומי הפיצויים המגיעים להם. כך מסר העיתונאי חיים ביאור בעלון המקוון של אגודת העיתונאים בתלאביב.

2018-08-30_191946 

ארבעת ועדי העובדים המייצגים את 180 עובדי החינוכית צפויים נפגשו אתמול עם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, ודרשו ממנו לסייע להם במימוש דרישתם לשפר את תנאי הפרישה שלהם מהתחנה. כאמור, הסכם הפרישה בחינוכית נחתם בלא ידיעתם של עובדי החינוכית, ימים אחדים בלבד לפני המועד שבו החינוכית הפסיקה לפעול. העובדים זעמו על ההסכם וכתוצאה מכך השתררה אווירה עכורה בינם לבין ההסתדרות. בעקבות זאת דרשו הוועדים להיפגש עם אנשי ההסתדרות כדי לשכנע להירתם למען הכנסת שיפורים להסכם – פגישה שתתקיים כאמור מחר.

ההסכם עליו חתמה ההסתדרות הוא למעשה העתק של הסכם הפרישה שנחתם ב-2008 עבור עובדי רשות השידור שפרשו. הוא כולל פיצויים מוגדלים וכן פנסיית גישור, בהתאם לגיל ולוותק של העובד. ואולם לטענת הוועדים, בדיקות שערך משרד רואה חשבון מטעמם הראו כי מאז שנחתם "הסכם 2008" ועד היום השכר בשירות המדינה עלה ב-40%, דבר שאינו מתבטא בהסכם שנחתם עתה לגבי עובדי החינוכית. לפיכך הם דורשים להגדיל את סכומי הפיצויים.

דרישות אחרות של הוועדים הן שינוי הסעיף בהסכם שלפיו עובד שקיבל דרגה בתקופה של פחות משנה לפני הסגירה, יקבל לקראת עזיבתו דרגת פרישה אחת ולא שתי דרגות כפי שיקבלו האחרים (לדרגת הפרישה השלכות על גובה הפיצויים והפנסיה העתידית של העובד). כמו כן הם דורשים לשחרר את 28% מכספי הפנסיה של העובדים ה"שוכבים" בקופת המדינה.

בקרב עובדי החינוכית לשעבר גם קיימת התמרמרות על כך שעד כה איש מהם לא נויד לתפקיד חלופי בשירות המדינה. "למרות שהחינוכית ירדה מהאוויר, אנו ממשיכים להגיע לאולפנים שברחוב קלאוזנר בתל אביב, מקבלים משכורת חלקית ויושבים כל היום באפס מעשה. כמה זמן אפשר להמשיך כך?", אמר חבר ועד עובדים. יצוין שגם היישום של ההסכם עם תאגיד השידור הישראלי ולפיו 40 מעובדי החינוכית ייקלטו בו, עדיין לא יצא אל הפועל, אלא ממתין עד שיסתיים התהליך של סינון הבקשות שהגישו עובדי החינוכית למשרות (מעט פחות מ-40) שהתאגיד פרסם.

אי שביעות הרצון של עובדי החינוכית לשעבר מתנאי הפרישה שנקבעו להם עומדת בבסיסי העיצומים הבלתי פורמליים שהם נוקטים נגד התאגיד. במסגרת צעדיהם, העובדים מונעים העברת חומרי ארכיון, לרבות סרטים, לרשות התאגיד. את מקומה של הטלוויזיה החינוכית מחליף ערוץ ילדים ונוער במסגרת התאגיד, הפועל באותו אפיק (23). לפי שעה מוקרנים באפיק שידורים חוזרים מתוכניות הטלוויזיה החינוכית, אך בעתיד מתכנן התאגיד הפקות מקור במסגרת הערוץ.

הנהלת קופת חולים מאוחדת הגיעה אתמול (רביעילהסכמות עם ועד העובדים על הסכם קיבוצי חדש. הקופה השלישית בגודלה תקציב סכום של עד כ-70 מיליון שקל בשנה עבור ההסכם, שהושג לאחר שוועד העובדים ניהל מאבק ארוך שכלל צעדים ארגוניים.

נמסר כי במסגרת ההסכם נקבע שכר מינימום בארגון של 5,800 שקל – דבר המבטיח עלייה בשכר הפנסיוני הממוצע לכלל עובדי הקופה. עוד נקבע כי השכר לעובדים ישולם על פי ההסכם החדש רטרואקטיבית מינואר 2018. במקביל לתנאי הסכם השכר החדש, תימשך ההצמדה להסכמי המסגרת הארציים והשכר במגזר הציבורי, כך שהשכר ימשיך ויגדל בתקופת ההסכם. תינתן אף תוספת תשלום עבור כוננות, תשלום חדשנתי עבור ביגוד, מענק יובל ועוד.