עדאלה דורש להתיר כניסה עובדי ארגוני הסיוע הבינלאומיים לרצועת עזה

 

מזה כחודש ימים מונעת ישראל מעובדי ארגוני סיוע בינלאומיים להיכנס לרצועת עזה. בעקבות איסור הכניסה, פנתה עו"ד ארנה כהן מארגון עדאלה אל הממשלה בדרישה להתיר לצוותים אלה הכניסה לרצועה. במכתבה כותבת עו"ד כהן כי "מזה כחודש ימים מונעת ישראל את כניסתם לעזה של הרוב המוחלט של עובדי ארגוני הסיוע והפיתוח הבינלאומיים אשר כניסתם לעזה הותרה קודם לכן ואשר מחזיקים באישור תקופתי לששה חודשים לכניסה ושהייה בעזה המונפקת על ידי המת"ק ובאשרת עבודה בישראל הניתנת לעובדי ארגוני הסיוע והפיתוח הבינלאומיים על ידי משרד הפנים לאחר קבלת אישור משירות התעסוקה הישראלי. מאז תחילת נובמבר 2008 נתקלו עובדי ארגוני הסיוע והפיתוח הבינלאומיים שביקשו להיכנס לעזה בדרישה חדשה לפיה עליהם להגיש בקשה בכתב למת"ק לכל כניסה ספציפית וזאת לכל הפחות חמישה ימי עבודה קודם למועד בו הם מבקשים להיכנס לעזה. הנוהל החדש לא פורסם ואף לא הקריטריונים לבחינת הבקשות. רובן המוחלט של הבקשות שהוגשו מאז ראשית נובמבר 2008 סורבו ללא הנמקה ומקצתן לא זכו לכל מענה".
לדבריה החשיבות של יכולתם של עובדי ארגוני הסיוע והפיתוח הבינלאומי להיכנס לעזה הינה גדולה במיוחד בשל המצב ההומניטארי החמור השורר כיום בעזה. יכולתם של ארגוני הסיוע והפיתוח הבינלאומיים לסייע לאוכלוסייה האזרחית בעזה, כמו בכל מקום בעולם בו מתרחש משבר הומניטארי, תלויה בנגישותם של עובדיהם אל השטח. נגישות זו הינה חיונית ביותר לצורך מתן הסיוע לאוכלוסייה האזרחית, כמו גם לשם הערכה של הצרכים ההומניטאריים של האוכלוסייה האזרחית ושל האמצעים הקיימים והנדרשים לצורך הבטחת סיפוק צרכים אלו. מניעת כניסתם לעזה של העובדים מסכלת לכן את יכולתם של ארגוני הסיוע הבינלאומיים לסייע לאוכלוסיה האזרחית בעזה וגורמת להחמרה של המצב ההומניטארי הקשה השורר בעזה.
כמו כן, "שליטתה המוחלטת של ישראל בכניסה אל עזה, כשלעצמה וללא קשר לשאלת תחולת דיני הכיבוש על ישראל בהקשר לעזה, מטילה על ישראל חובות ביחס לעזה על פי הוראות הדין ההומניטארי הבינלאומי. במונעה את כניסתם של עובדי ארגוני הסיוע והפיתוח הבינלאומיים לעזה מפרה ישראל את חובותיה כלפי האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה על פי הוראות הדין ההומניטארי הבינלאומי, ובכלל זה החובה להימנע מפגיעה באוכלוסייה האזרחית, החובה שלא לנקוט בענישה קולקטיבית, החובה לדאוג למילוי צרכיה ההומניטאריים של האוכלוסייה האזרחית, החובה לאפשר ולהקל את פעילותם של ארגוני סיוע הפועלים למילוי הצרכים ההומניטאריים של האוכלוסייה האזרחית. בהיותה שולטת בכניסה לעזה נושאת ישראל גם באחריות להפרת זכויות האדם של תושבי עזה כתוצאה משלילת הסיוע הנגרמת ממניעת כניסת עובדי ארגוני הסיוע והפיתוח ובכך להפרת חובותיה של ישראל על פי משפט זכויות האדם הבינלאומי והדין הישראלי".