סטודנטים התבצרו בסורבון; הקומוניסטים מציעים להקים חזית שמאלית לקראת הבחירות לפרלמנט

מאות סטודנטים באוניברסיטת סורבון שבמרכז פאריס צרו על שעריה והתבצרו בה לקראת הסיבוב השני לבחירות לנשיאות צרפת שיתקיים בעוד כעשרה ימים בהשתתפות הנשיא הניאו-ליברלי עמנואל מקרון ומנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן. בסיבוב הראשון מקרון זכה בכ-28% מהקולות, ומועמדת הימין הקיצוני זכתה ב-24% מהקולות. מועמד השמאל ז'אן לוק מלנשון, שהיה בעבר שותפם של הקומוניסטים ב"חזית השמאל", הפתיע וזכה בכ-22% מהקולות.

"נגד מקרון ולה פן", סטודנטים מתבצרים באוניברסיטת סורבון במרכז פאריס (צילום: הומניטה)

 

"למי הסורבון שייכת? לנו" צעקו סטודנטים ברוח גל מחאות הסטודנטים של מאי 1968 ששטפו את צרפת ואת מדינות קפיטליסטיות נוספות ברחבי העולם. הסטודנטים שהחלו להתכנס סביב הסורבון ביום רביעי האחרון עשו זאת במחאה על "הבחירה המזויפת" בין מקרון ללה פן.

ביום רביעי התקיימה בסורבון אסיפת חירום בה השתתפו כ-600 סטודנטים. רבים מהם הצביעו למועמד השמאל מלנשון. "זו מחאת הצעירים, התנגדות לפשיזם" מסר ויקטור מנדס, יו"ר אגודת הסטודנטים "אנחנו שבעים מעבודות רעועות והעתיד שאנחנו מתמודדים איתו בגלל מצב כדור הארץ. אנחנו חוששים כי שני המועמדים לא ייקחו ברצינות את הנושאים שמטרידים אותנו: גזענות, איסלאמופוביה, אלימות מינית ושינוי אקלים". אמר מרטין לאבה סטודנט למדעי אקלים לעיתון "הומניטה".

גם בעיר נאנסי במזרח צרפת סטודנטים חסמו את הגישה לבית הספר היוקרתי ללימוד מדעי המדינה. מנהל המכון אמר כי הלימודים עברו לזום. סטודנטים אחזו בכרזות שקראו: "אין מקום לפשיסטים ולימין הקיצוני" בתגובה להצלחת לה פן והתמיכה במועמד הימין הקיצוני אריק זמור שזכה בבחירות ב-7% מהקולות והגיע למקום הרביעי אחרי מלנשון.  יצוין שהסטודנטים פינו אתמול (שבת) בבוקר את מבני הסורבון כדי להצטרף להפגנות האנטי-פשיסטיות שנערכו בבירה ובעריה הגדולות של צרפת.

יצוין שהמועמד הקומוניסטי בבחירות לנשיאות, פביאן רוסל, הכריז בסוף השבוע: "הימין-הקיצוני מעולם לא היה קרוב יותר לשלטון בצרפת. נעמוד יחד עם הכוחות הדמוקרטיים נגד הפשיזם. יש להקים חזית שמאלית לקראת הבחירות לפרלמנט בחודש יוני הקרוב". עוד הציע רוסל, בדומה למנלשון, ליצור בריתות על בסיס ארצי ומקומי עם הפנים לבחירות על מנת לקדם מועמדויות משותפות לכל מפלגות השמאל.  מלנשון קרא למועמד הירוקים יאניק ז'אדו ולמפלגתו להצטרף ליוזמה. אך לדברי רוסל מערך הכוחות אמור להקיף את כל מפלגות השמאל, כולל הסוציאליסטים (שנקלעו למשבר פוליטי קשה עקב תוצאות הבחירות המאכזבות) ואת שתי המפלגות הטרוצקיסטיות שאף הן הציגו מועמדים בבחירות. על פי העיתון "הומניטה" המועמדים לנשיאות של כל מפלגות השמאל זכו בסיבוב הראשון ביותר מ-33 אחוז מקולות הבוחרים.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111895