ח"כ איימן עודה: אני קורא גם ליהודי וגם לערבי לא לשרת בצבא הכיבוש

"אני קורא ליהודי ולערבי לא לשרת בצבא הכיבוש", כך אמר יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) בריאיון שפורסם בסוף השבוע בעיתון "הארץ". בשיחה עם ניר גונטז' שפורסמה במוסף השבועי הוסיף "לא נעזור לימין באי אמון קונסטרוקטיבי למשל. אנחנו בתקופת הבחירות נעשה הכל כדי להעלות את אחוז ההצבעה. כמו שמנענו מנתניהו להקים ממשלה כל הזמן".

פעילי בנק"י מפגינים מול בית הכלא הצבאי בסולידריות עם הסרבנים שנכלאו בגלל סירובם לשרת השטחים, 31 באוקטובר 2021 (צילום: מסרבות)

 

באותו גיליון התפרסם מאמר שכתב עודה שנפתח במילים "מתוך 14 מיליון בני אדם בארץ הזו, 1.7 מיליון חיים בין שתי הקבוצות. אנחנו חולמים ומתפללים בערבית, ורואים את עצמנו חלק בלתי נפרד מעמנו הפלסטיני ומהעולם הערבי. מצד שני, אנחנו אזרחים ערבים בישראל, ורוב החיים שלנו מתקיימים בתוך הקו הירוק. אנחנו לומדים כאן בבתי ספר, עובדים בבית החולים רמב"ם ולומדים באוניברסיטה בג'נין. הילדים שלנו שומעים את עומר אדם ודבוקים למסך בגמר של "ערב איידול".

עודה הוסיף שהשוויון האזרחי שניתן לערבים בישראל הוא "על תנאי", והתנאי הוא בלתי אפשרי: ניכור לשפה הערבית ומחיקת המורשת הערבית; "מפליאים אותי הישראלים שמשקיעים כל כך הרבה אנרגיה בבניית קשרים עם יהודים מכל העולם, ומצפים ממני לתמוך בהתעמרות ובדיכוי של בני עמי במזרח ירושלים. "

עוד הוא טוען כי דווקא אצל האזרחים הערבים אין סתירות בזהות: כל אזרח ערבי בישראל מנווט את חייו במדינת היהודים באומץ. פועלים, סטודנטיות, רופאים, כבאים, ועיתונאיות, כולנו הולכים על חבל דק. יש ימים שבהם המתח גובר ואתו הכעס והתסכול, ויש ימים שאנחנו מתמלאים בגאווה ותקווה שנוכל לבנות מציאות אחרת. אז אם יש סתירות בין הדרישה של האזרחים הערבים מהמפכ"ל לנצח את ארגוני הפשיעה לבין הזעם שלנו על הנוכחות והאלימות של חיילי מג"ב בבאב אל עמוד (שער שכם) ובשייח' ג'ראח, הסתירות האלה לא נולדו מתוך משבר הזהות שלנו, האזרחים הערבים, אלא מתוך משבר הזהות של המדינה שרואה את עצמה יהודית ודמוקרטית, כובשת וליברלית".

"אנחנו לא אחראים ליישוב הסתירות האלה, כמו שאנחנו לא אחראים להתפרקות הבלתי נמנעת של הקואליציה. למה ציפיתם? אחרי הטקסים והחגיגות צריך לקבל החלטות קשות. העובדה שחברי הקואליציה התרפסו כדי לרצות את איילת שקד היא על אחריותם. התלהמות נגד הרשימה המשותפת לא תסתיר את העובדה שהם מכרו את הערכים שלהם בזול; שהממשלה מעדיפה לחבר לחשמל את 'נוער הגבעות' במקום לחבר לתשתיות את מאות אלפי האזרחים שחיים בכפרים הלא מוכרים בנגב; שהקואליציה התגייסה להעביר חוק אזרחות אכזרי, והיא לא מוכנה לבטל את חוק קמיניץ ואת חוק הלאום" נכתב בסיום המאמר.

 

לריאיון שפורסם ב"הארץ":

https://www.haaretz.co.il/magazine/.premium.HIGHLIGHT-1.10737479

 

למאמר שפורסם ב"הארץ":

https://www.haaretz.co.il/opinions/1.10741846