סגר ושבר: הסכנות שבנתניהו ובטראמפ בסוף דרכם

"אנחנו הולכים למבצע חיסונים ענק שאין כדוגמתו בעולם ואני מבקש מכם תוך כדי זה לעשות את הסגר הקצר והמהודק. שני הדברים יחד מוציאים אותנו מהקורונה ראשונים בעולם." כך הבטיח ראש ממשלת הימין נתניהו בסרטון ששודר השבוע (27.12) ברשתות החברתיות.

אך כהרגלו "שכח" נתניהו להזכיר כמה עובדות: בינתיים אין חיסונים לכולם וישנן כמה מדינות שהקדימו את ישראל ביציאה מהקורונה – ובהן סין ווייטנאם. גם דרומה ממולדתו השנייה (או הראשונה?) של נתניהו, ארה"ב, הצליחה קובה למגר את המגפה כמעט לחלוטין. כזכור, אוכלוסייתה של קובה דומה בגודלה לזו של ישראל, אך שטחה גדול הרבה יותר.

"הסגר הקצר והמהודק" יהיה ככל הנראה ארוך מאוד ורופף, וכנראה יוסיף מאות אלפי מובטלים ויוביל לסגירת רבבות עסקים קטנים. סביר להניח שהסגר יסתיים קרוב לבחירות כדי לאפשר לנתניהו לחסום כל ויכוח אמיתי על דרכו הנפסדת (המדינה היחידה בעולם בסגר שלישי, הזכרנו?) ולמקד את כל תשומת הלב הציבורית בחרדה המוצדקת מפני הנגיף הקטלני.

אבל ייתכן שיש עוד הפתעות באמתחתו, כגון הרפתקה צבאית באיראן – עוד בטרם ייפרד ידידו דונלד "מלאך המוות" טראמפ מהנשיאות. צוללת של חיל הים כבר מפטרלת במפרץ הפרסי. גם דובר הצי של ארה"ב פרסם בסוף השבוע הודעה לא שגרתית לפיה צוללת בעלת הנעה גרעינית ועשרות טילי שיוט מסוג טומהוק נשלחה למיצר הורמוז שבפתח המפרץ.

הצוללות הישראלית והאמריקאית לא לבד. יחד איתן פועל זוג ספינות טילים של ארה"ב, כאשר על כל אחת מהן 120 תאי שיגור טילים. במקרה של הסתבכות אמריקאיתישראלית, את התגובה הקטלנית תספוג ישראל ולאו דווקא וושינגטון או ניו יורק. מערכת הבחירות, שבסופה עשוי ראש הממשלה היוצא לסיים את שלטונוהבלתינגמר, טומנת בחובה סכנות מבית היוצר של הצמדלאחמד טראמפ את נתניהו. זו דרכם; מולה חיוני להציב אלטרנטיבה יהודיתערבית, דמוקרטית, שמאלית ושוחרת שלום.

הרשימה עומדת להתפרסם בשער של גיליון "זו הדרך" הקרוב