נחתם הסכם קיבוצי ראשון לשוטחים ולבודקים

 

ועד השוחטים במפעל עוף הנגב המאוגד באיגוד שו"ב (שוחטים ובודקים) בכוח לעובדים חתם אתמול (ב') על הסכם קיבוצי מול חברת הקבלן "חד ומהיר" המפעילה את קו השחיטה במפעל. מכוח לעובדים נמסר כי זהו ההסכם הראשון בענף השחיטה הכשרה בישראל והוא מבטיח כי 60 השוחטים והבודקים, יזכו לשיפור של 20% בשכרם, שיפור בתנאים הסוציאליים (פנסיה מיטיבה וקרן השתלמות מלאה), ומשכורת 13. "התחלנו את התהליך לפני עשרה חודשים ממקום נמוך מאוד", אמר רפאל שריקי, יו"ר ועד העובדים, "הרעיון של ועד עובדי קבלן בתחום השחיטה נראה בדיוני בתחילת הדרך אך לנוכח הבעיות שבהם נתקלנו ותמיכה של למעלה מ-90% העובדים בהתאגדות ובכל המאבק, הצלחנו לשקם את מעמדו של השוחט".

2014-09-23_205815אסיפת העובדים שאישרה את ההסכם החדש (צילום: כוח לעובדים)

לצד ההישגים הכלכליים הבטיחו העובדים כבר במהלך המשא ומתן גם את שיפוצו של חדר השוחטים, כך שיכיל גם חדר אוכל ופינות ישיבה וכן פינות עבודה להכנת הסכינים. "סוף סוף סביבת עבודה המכבדת את המקצוע, והתוצאה ניכרת גם בתפוקה הגבוה יותר של העובדים", הוסיף שריקי. הוועד בעוף הנגב, רשם במאבקו כמה ציוני דרך, בהיותו וועד השוחטים והבודקים הראשון: הרקע להתאגדות היו חובות העבר שצבר הקבלן הקודם לעובדים לקרנות הפנסיה ופיצויי פיטורים של עובדים. חוב שהיקפו מוערך למעלה מ-3 מיליון שקלים, לצד תשלום חלקי של הזכויות הסוציאליות, וביטול ימי עבודה לעובדים ללא הודעה מוקדמת וללא פיצוי.

לאחר החלטתם להתאגד, הופסקה עבודת השוחטים ללא שימוע והליך פיטורים מסודר, והעובדים הוחלפו. בית הדין לעבודה בבאר שבע הורה בחשוון אשתקד על החזרת העובדים ומתן פיצויי על השבועיים בהם לא עבדו, וכן הנחייה לתחילתו של משא ומתן. עו"ד ערן כהן שליווה את השוחטים מטעם כוח לעובדים הדגיש: "ההסכם מספק מענה נרחב גם לבעיית העדר הביטחון התעסוקתי, הנפוצה כל כך בקרב עובדי קבלן. ההסכם קובע כללי משמעת, סדרי עבודה ופיטורים מסודרים אשר מגנים על העובדים מפני החלטות שרירותיות הנוגעות להמשך העסקתם: מנגנון פיטורים תלת שלבי הכולל בחובו מתן מספר אזהרות לעובד טרם זימונו לשימוע, קיומה של ועדת שימוע המורכבת מנציגי החברה ונציגות העובדים, ובמידה שאין הסכמה בין חברי הועדה פניית הצדדים לרב הממונה מטעם הרבנות הראשית למתן כשרות במפעל לצורך מתן הכרעה סופית".

ועד העובדים בעוף הנגב חבר בארגון שו"ב – האיגוד הענפי הראשון בכוח לעובדים הכולל למעלה ממחצית השוחטים והבודקים בענף העוף. "ההישג התקדימי בולט במיוחד לנוכח ההסתה המופרכת כנגד הציבור החרדי בישראל" אמר אדיר מלמד המלווה את התארגנות העובדים במפעל מטעם כוח לעובדים. "הסולידאריות המדהימה שמפגין ציבור השו"ב והציבור החרדי מתוכו הם באים, אפשרה הגעה להישגים בזמן מצומצם יחסית, בענף שבו העובדים היו בשוליים".