נזקים כבדים לתושבי רצועת עזה בעקבות הסופה

הצפות עזות פקדו את רצועת עזה בשבוע האחרון. המים ברחובות מגיעים בחלק מהאזורים לגובה של כ-3 מטרים, לאחר שמערכות הניקוז וביוב, שנפגעו עוד לפני הסערה עקב משבר האנרגיה בעזה, חדלו לתפקד. לפי הודעת שר הרווחה המקומי, נכון ליום שני שעבר ניזוקו בתיהם של למעלה מ-43,000 איש, וכ-6,500 נקלטו בבתי ספר שהוסבו למרכזי קליטה שנפתחו בעקבות הסערה. משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים מעריך כי בשיא הסערה כ-10,000 איש נאלצו לעזוב את בתיהם ולעבור למרכזי קליטה או לבתי קרוביהם. משרד הבריאות בעזה מסר לרופאים לזכויות אדם כי נכון ליום שלישי ישנם כ– 1,000 איש שקיבלו מחסה בבית ספר אחד, ועדיין לא יכולים לחזור לבתיהם.

 2013-12-21_191101

הצפה באחד מרחובות העיר עזה (צילום: אקטיבסטילס)

מרופאים לזכויות אדם נמסר כי משבר האנרגיה ברצועה, שהוחרף לאחר סגירת מעבר רפיח ביולי 2013 והפסקת פעילות המנהרות בין רצועת עזה ומצרים בחודשים האחרונים, הוחרף עוד יותר בימים הראשונים של הסופה, כאשר אזורים מסוימים נותקו לחלוטין מחשמל, בעוד שתושבים אחרים זכו לשעות בודדות של חשמל ביום. ביום ראשון האחרון הועברה תרומה של דלק מקטאר, שאפשרה את פתיחתה מחדש של תחנת הכוח היחידה ברצועה, ולפי משרד הבריאות בעזה נכון ליום שלישי ישנו חשמל במשך כ-8 שעות ביום (זאת לעומת 6 שעות חשמל ביום לפני הסערה, מאז תחילת המשבר). יש לציין שכמות הסולר שסופקה מספיקה ל-3 חודשים.

מערכת הבריאות בעזה נפגעה פגיעה חמורה: כתוצאה מהסופה כל האמבולנסים ברצועה וכחצי מרכבי כיבוי האש הושבתו,ומשרד הבריאות בעזה מסר לרופאים לזכויות אדם כי בתי חולים רבים נפגעו, ביניהם בית החולים שיפא – בית החולים המרכזי ברצועה בו ישנן הצפות במחלקת היולדות, בית החולים לילדים אלנסר הסובל מדליפות במעבדות ובחדרי הרנטגן, ובית החולים האירופאי בחאן יונס הסובל מהצפות רבות. לדברי המשרד גם המחסור בתרופות ובציוד רפואי, שנמשך כבר זמן רב, הוחרף עוד יותר וכולל תחומים רבים, ביניהם סרטן, מחלות לב, הרדמה, ועוד. גם תושבי הגדה המערבית סבלו מהצפות והפסקות חשמל ביום הראשון של הסופה 60% מהבתים בגדה נותרו ללא חשמל, ומשרד החקלאות בגדה מדווח על נזקים של עשרות מיליוני שקלים.

לדו"ח בעברית, של נזקי הסופה בשטחים הפלסטינים הכבושים שנערך על ידי אנשי האו"ם (7 עמודים):

http://www.ochaopt.org/documents/ocha_opt_17_12_2013_sitrep_hebrew.pdf