נועם חומסקי על טראמפ: מפלגות הממסד זזו כה ימינה שאינן מצליחות למשוך קולות

הבלשן הנודע והוגה הדעות האמריקאי פרופ' נועם חומסקי התארח בברצלונה בסוף השבוע שעבר כדי להשתתף סמינר שנערך בעיר תחת הכותרת "גלובליזציה, תרבות והגירה" בחסות אוניברסיטת האומות המאוחדות, וכדי להשתתף בהשקת התרגום לספרדית של ספרו "מי שולט בעולם". הוא שוחח עם כתב העיתון "אל פריודיקו" על החששות שמעוררת בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב.

2016-11-11_151655

הפגנה נגד טראמפ בניו יורק (צילום: מורנינג סטאר)

איך אתה מנתח את נאומיהם של דונלד טראמפ והילארי קליטנון? מהו הרושם שהם גורמים לבלשן?

לנאומים אין דבר וחצי דבר עם בלשנות. אישית לא התרשמתי לטובה מאיש מהם. אך כאשר אנו בוחנים את הופעותיהם של המועמדים בטלוויזיה במהלך כל מערכת הבחירות, הרושם הוא שטראמפ דיבר על נושאים שמדאיגים את רוב האזרחים: עבודה, הגירה, סחרחוץ. הוא דיבר בשפה פשוטה על השאלות העומדות במרכז התעניינותו של האמריקאי מן הרחוב.

וקלינטון?

קלינטון הקדישה את רוב זמנה להתקפות אישיות על טראמפ: שהוא לא מוכן, שהוא לא יודע, שהוא לא מתנהג טובההתרשמות שלי היא שלילית. ובכל זאת יש מן המשותף בין שני המועמדים: איש מהם לא נתן תשובות לבעיות המרכזיות של החברה האמריקאית. לצערי, אמצעי התקשורת כלל לא התייחסו למה שהם לא אמרו.

האם חשבת איפעם שטראמפ ייבחר לנשיאות?

טראמפ הגיע לכהונתו ללא כל עבר פוליטי וללא כל ניסיון פוליטי. הוא בעל הון שאיבד כספים רבים והרוויח כספים רבים. הוא סלבריטאי תקשורת המזכיר במקצת נשיא רפובליקאי אחר: רונלד רייגן. אך לדעתי רייגן היה רציני יותר מטראמפ: האחרון חף מכל הבנה לגבי הנעשה בעולם. ההבדל נעוץ בכך שרייגן היה בובה בידי המנגנון של המפלגה הרפובליקאית והתאגידים הגדולים; איש הממסד ששירת אותו היטב. טראמפ צמח מחוץ למנגנונים אלה.

ומה קרה בבחירות האחרונות?

שתי המפלגות הגדולות: הרפובליקאית והדמוקרטית, זזו כל כך ימינה, עמלו קשה כל כך לטובת האינטרסים של התאגידים הגדולים, שאינן מצליחות למשוך את קולותיהם של האזרחים. רק מועמדים כמו טראמפ, או להבדיל ברני סנדרס, מסוגלים להוציא את הבוחרים מבתיהם.

בהיעדר תמיכת המנגנון הרפובליקאי, מי התייצב לימינו של טראמפ?

בייחוד הנוצרים האוונגליסטים. ארה"ב היא חברה פונדמנטליסטית. אחת הבעיות של פעילי הסביבה היא לשכנע את האנשים בסכנות ההתחממות הגלובלית. כ-40% מהם אינם סבורים שמדובר בבעיה. הם חושבים כך משום שהם משוכנעים שישו עומד לשוב על פני הארץ תוך מספר שנים. לטענתם, העולם נברא לפני כמה אלפי שנים. שכבות אלה באוכלוסייה קיימות בארה"ב מאז ומעולם. עכשיו יהיו לכוח פוליטי.

ומה יעשה טראמפ בנשיאות? יש האומרים שאין לו מושג

לטראמפ יש בסיס חברתי איתן. הוא הצליח להניע קבוצה המורכבת ברובה מלבנים החוששים מאובדן ההגמוניה הלבנה בחברה האמריקאית. השאלה היא, האם הוא מסוגל 'לספק את הסחורה' לאותו בסיס. ספק רב. טראמפ יוריד את המסים לעשירים, יגדיל מאוד את התקציבים המיועדים לצבא ויעשה כל שביכולתו כדי לקבור את השירות הציבורי. בדיוק את זה לא צריכים מצביעיו.

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב