נדחתה ההצעה להקמת ועדת חקירה על השריפות ובהאשמות השווא שהוטחו נגד הציבור הערבי

מליאת הכנסת דחתה ביום רביעי האחרון את ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא השריפות ובהאשמות השווא שהוטחו נגד הציבור הערבי, שהגיש ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת). 18 תמכו בהצעה ו-35 חברי כנסת התנגדו. על כך מסר הבוקר (שישי) העיתון "אל אתיחאד" היוצא לאור בחיפה.

2017-02-10_143533

ח"כ יוסף ג'בארין (צילום: אל אתיחאד)

 ח"כ  ג'בארין הסביר את הנימוקים להקמת הוועדה: "האם מישהו יודע מה היו הסיבות לשריפות בסוף נובמבר? לאעד היום הציבור בישראל לא קיבל תשובה מה גרם לשריפות. זהו זלזול בזכות הציבור לדעת". עוד הוא הוסיף "כששרים בכירים יוצאים בהצהרות מיד עם פרוץ השריפות עוד לפני שהתקיים תחקיר, ויש להאשים את הערבים זו לא רק גזעני, זה לא מקצועי ולא אלגנטי. היום אין אף עצור, מה שמלמד שזה לא מה שדיברו עליו, הוגשו 8 כתבי אישום על 4 מקרים של הצתות יחסית קטנות, ובאותם 8 כתבי אישום לא מיוחס מניע לאומני למציתים שכולם ערבים.  מי שמכיר את המקרים הללו, אם זה לא היה סביב אותו שבוע של השריפות בכלל לא היו מתייחסים לזה. אחר כך כדי לפצות את הנפגעים מכריזים שאלה פעולות איבה, על סמך מה אתם קובעים קביעות כאלה? להתנהלות הזו יכולים להיות שני הסברים, הראשון הוא שזה אותו סיפור של ההסתה המתלהמת נגד הציבור הערבי והמשך של האמירה של ראש הממשלה ביום הבחירות. ההסבר השני הוא שפשוט הממשלה לא מעוניינת שתהיה חקירה מקצועית שתסיק מסקנות על מחדלי הממשלה עוד מהשריפות של 2010. קל לכם להסתיר את המחדל הזה על ידי האשמת הציבור הערבי".

לדברי ח"כ ג'בארין: "ללכת במסלול שמשמעותו האשמת כלל הציבור הערבי זה גם לא מקצועי וגם לא הוגן. זה מבטא עמדות גזעניות כלפיי הציבור הערבי שממהרים להאשים אותו עוד לפני שבודקים את העובדות. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותחזור בה מהאשמות כלפיי הציבור הערבי ותתנצל."

השר לביטחון פנים גלעד ארדן השיב בשם הממשלה: "בהצעה הזו יש כל כך הרבה מההיתממות, צביעות ואי אמירת אמת שקשה לשמוע את הדברים. מעולם לא הייתה אמירה שכל ערביי ישראל מציתים". "פעם ראשונה שאני שומע שהכנסת רוצה להקים ועדת חקירה על מעשים פליליים, למה שלא נקים ועדה. כל המידע המקצועי שמגיע מהשטח מדבר על הצתות מכוונות.  11 כתבי אישום הוגשו נגד פלשתינים שביצעו את ההצתות. בדקתי שנים אחורה ומסתבר ש3% בלבד מההצתות המכוונות הבשילו לראיות להעמדה לדין, וזה קורה כי קשה להביא ראיות מזירה שרופה." יצוין שהשר סירב להתייחס לשאלה מדוע אף האחד מהעצורים הספורים שנעצרו לאחר השריפות לא הואשם "במניע לאומני".