משרד רה"מ והקבלנים לוחצים שוב כדי לעכב הטלת קנסות באתרי הבנייה בהם נמצאו כשלים בטיחותיים

משרד ראש הממשלה והתאחדות בוני הארץ הפעילו בחודש האחרון לחצים כדי לעכב הטלת קנסות על קבלנים שבאתרי הבנייה שלהם נמצאו כשלים בטיחותיים — תוכנית שמוביל שר העבודה והרווחה חיים כץ. כך פורסם הבוקר (ראשון) ב"הארץ". לפי הידיעה גורמים במשרד ראש הממשלה פנו למשרד העבודה ודרשו שהתוכנית תעבור הליך בחינה שמטרתו להעריך את השפעתה על ענף הבנייה. כל שינוי חקיקה עובר הליך זה, שעשוי להימשך חודשים רבים, אך במקרה זה העניק משרד המשפטים פטור.

2017-03-05_201106

הפגנת מנופאים למען בטיחות בענף הבנייה (צילום: אקטיבסטילס)

במשרד העבודה והרווחה פועלים מנובמבר האחרון לשינוי תקנות שיאפשר הטלת קנסות על קבלנים. המטרה היא לצמצם את מספר תאונות בענף הבנייה. ניצור מערך הרתעה משמעותי מפני הרשלנות, שחוגגת בתחום הבטיחות בענף הבנייה", אמר השר כץ כשהכריז על הרפורמה. לפי התוכנית, על קבלן שבאתר הבנייה שלו נמצאו ליקויים יוטל קנס שיוכל להגיע ל–35,740 שקל. אם מנכ"ל החברה היזמית לא יפעל לתיקון הליקויים הוא ייקנס ברבע מהסכום, כ–9,000 שקל.

אין זו הפעם הראשונה שמשרד ראש הממשלה מתערב ביוזמות שנועדו לשפר את הבטיחות באתרי הבנייה. בסוף השנה שעברה פנה המשרד למינהל הבטיחות התעסוקתית, הגוף האמון על בטיחות הפועלים, בשאלות בנוגע ליוזמה לחייב מינוי של ממונה בטיחות באתרי בנייה גדולים. במשרד ראש הממשלה תהו אם הרפורמה ריאלית ושאלו האם לא מדובר ברגולציה עודפת. הנושא נמצא היום בדיונים.

לדברי מרכזת המטה למאבק בתאונות הבנייה, הדס תגרי, "הטלת סנקציות בגין הפרת נוהלי בטיחות מסכני חיים היא צעד קריטי והכרחי. במצב הקיים כיום, על אף שהפרת נהלי הבטיחות באתרי הבנייה מצד החברות הקבלניות מהווה עבירה פלילית, אין למעשה כל סנקציה אפקטיבית בגין הפרתן". לפי תגרי, במצב הנוכחי גורמי האכיפה נטולי שיניים וחסרי אונים. תגרי הוסיפה כי "מצער שראשיה של התאחדות בוני הארץ, שחוזרים ואומרים בהזדמנויות שונות כי יעשו הכל כדי להפחית את התאונות בעבודה, למעשה פועלים כדי לסכל את יצירת אמצעי ההרתעה המתבקשים. ומצער עוד יותר שמשרד ראש הממשלה נותן גיבוי להתנהלות זו". יצוין שמספר ההרוגים בענף הבנייה בישראל גבוה פי שניים מהממוצע במדינות אירופיות ובארה"ב. בשנת 2016 נהרגו 48 פועלים ומתחילת 2017 נהרגו שמונה בני אדם.

יצוין שבשבוע שעבר נערך, ביוזמת קו לעובד, מפגש אזרחים מרגש, ערבים ויהודים מרמלה ורחובות, בסניף מק"י ברמלה, שנרתמו למאבק במחדלי הבטיחות הקשים באתרי הבנייה בארץ. הם התכנסו כדי ללמוד ולגבש דרכי פעולה ציבוריות. את המפגש ארגנו פעילי המרכזים לצדק חברתי ובהובלתו של סרגיי אלימוב אשר כבר חודשים ארוכים עוזר למאמצי התיעוד של אתרי בניה מסוכנים, לפני ואחרי תאונות, ברחבי הארץ. בתום המפגש נמסר כי "שבירת האדישות הציבורית למחיר הדמים הנורא שמשלמים עובדי הבניין היא יעד מרכזי והכרחי במאבק למען בטיחותם ושלום הציבור כולו. יוזמה אזרחית שכזו מפיחה בכולנו תקווה ומעניקה רוח גבית חשובה ביותר לעובדים ולכל הפעילים במאבק".