מאבטח תקף מרצה שובת במכון הטכנולוגי בחולון; סכסוך עבודה בחברת 'אלפנאר'

הנהלת המכון הטכנולוגי בחולון מתמודדת בימים עם שתי שביתות: של המרצים מן החוץ ושל הסטודנטים התומכים בהם. בעקבות השביתות, ההנהלה החליטה לשכור חברת אבטחה פרטית ומאבטח תקף את אחד המרצים השובתים ושלח אותו לבית החולים עם כתף פרוקה. כך נמסר הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל. אל שטח המכון הטכנולוגי בחולון הגיעו ביום חמישי האחרון קבוצת מאבטחים פרטיים. הנהלת המכון שכרה אותם בעקבות שביתת סגל המורים המאוגד בארגון כוח לעובדים, אלא שבעת סבב שעשו בכיתות הותקף אחד המרצים על ידי מאבטח.

2017-03-05_201048

מרצים וסטודנטים בהפגנה שנערכה ביום רביעי האחרון במכללה הטכנולוגית בחולון (צילום: ועד הסגל הזוטר)

המרצה עמד בפני כיתת סטודנטים עם חבריו השובתים וניסה להסביר לתלמידים כי הסגל שובת בשל תנאי העסקתם. לפתע, הוא מצא את עצמו נדחף באגרסיביות אל מחוץ לכיתה. "אני מלמד במכון כבר שבע שנים, אז המכון בשבילי הוא באמת בית. העובדה שהמכון מנסה להציג אותנו כגוף חיצוני שמאיים על ציבור הסטודנטים פשוט מופרך", מסר המרצה. "אנחנו יוצאים לשביתה רק אחרי שבאמת הרגשנו שהמכון אינו מקדם את המשא ומתן ושאין לנו ברירה אחרת". הנוכחים בחדר היו המומים, כך גם שיר אתר, מרצה נוסף במכון: "מהרגע בו נקראו המאבטחים לכיתה הנוכחות שלהם הייתה מאיימת ובמקום לשמור על הסדר הם רק הפריעו לנו ובסופו של דבר הם אלה שגרמו לאלימות. אין דרך לראות את זה חוץ מניסיון הפחדה של המרצים שנאבקים מאבק לגיטימי ושקט לשיפור תנאי ההעסקה שלהם".

יצוין שהיום תחל שביתה דומה גם במכללת עמק יזרעאל, כאשר הסגל הזוטר דורש את שינוי מעמדם ממורים מן החוץ לסגל עמית. הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל, המאוגד בכוח לעובדים, לא פתח את סמסטר ב' במכללה וישבות ללא הגבלת זמן. המרצים מוחים על תנאי העסקתם כמורים מן החוץ, שכן נכון להיום אלו מפוטרים בסוף כל סמסטר. וכך, אקדמאים בתארים מתקדמים מוצאים את עצמם בלשכת העבודה מדי קיץ, ללא קשר לוותק או לאיכות ההוראה. המו"מ בין הצדדים החל במאי 2015, אך לא הבשיל לכדי הסכם חתום.

יצוין שמאז תחילת שנת הלימודים האקדמית מצויים סגלי הוראה זוטרים בכמה מכללות ציבוריות (מכללות המתוקצבות על ידי המדינה) במאבק לשינוי מעמד המורים מן החוץ ל"סגל עמית", הזוכה למשכורת לאורך השנה ולהכרה בוותק. הוועד בעמק יזרעאל חבר לוועד המרצים במכון הטכנולוגי בחולון, שפתח בשבוע שעבר בשביתה ללא הגבלת זמן והפגין מול משרדי ההנהלה. יצוין שהשביתות זוכות לתמיכתן של אגודות הסטודנטים, הן בחולון והן בעמק יזרעאל, ואלו החליטו להצטרף לשביתה. משמעות הדבר הוא שהסטודנטים שובתים גם הם, ומתוכם נשמעו קריאות לגיבוי הסגל הזוטר.

על פי ידיעה ב"הארץ", בשבוע האחרון הוכרז סכסוך עבודה בחברת אלפנאר, על רקע "התנכלות לעובדים הפעילים בוועד והפעלת איום עליהם". סכסוך העבודה חל על כ-220 עובדי החברה, זאת לאחר שהכירה החברה בהסתדרות כארגון יציג בחברה. אלפנאר היא חברה בת של הג'וינט, שמפעילה את מרכזי ריאן להכוון תעסוקתי בחברה הערבית. אלפנאר הוקמה בסוף 2012, בתמיכה ובהובלה של משרד הכלכלה ומשרד ראש הממשלה, במטרה "להעלות באופן משמעותי את מספר העובדים בחברה הערבית". החברה מפעילה 21 מרכזים, שמשרתים 64 יישובים ערבים בפרישה ארצית.