משבר הקורונה: השבתה כללית של הרשויות הערביות במחאה על אפליית הממשלה

ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות הכריז אמש (שבת) על השבתה כללית החל מיום שלישי הקרוב, במחאה על הטיפול של ממשלת המעבר הימנית בזמן משבר הקורונה. "המשבר תפס את הרשויות לא מוכנות, וכמעט חיסל את הכלכלה המקומית", כתבו ראשי הרשויות במכתבם לשרי האוצר והפנים, "שיעור האבטלה בחברה הערבית נסק מעבר ל-40%, והעסקים נסגרים בזה אחר זה. ציפינו שהממשלה תיתן מענה למצב שנוצר, אך קיבלנו 1.7% בלבד מהסכום שחולק לרשויות בארץ".

"עצוב שהממשלה מקצה ל-67 רשויות מקומיות שגרים בתחומן 1.2 מיליון תושבים סכום שווה למה שהיא מעניקה לעיר בגודל אילת או למועצה אזורית בגודל תמר. עצוב מאד שהממשלה מקצה מיליארדים לרשויות חזקות בזמן שהרשויות הערביות נלחמות על אספקת סלי מזין למאות אלפי נזקקים שהגיעו לפת לחם", ציינו במכתב שלח הוועד לראש הממשלה ב-25 באפריל, ושלא קיבל שום מענה.

כמו כן, בישיבה בה השתתפו ראשי ועדת המעקב וועדת המעקב לענייני חינוך בחברה הערבית, הוחלט אמש כי התלמידים לא יחזרו השבוע ללימודים. המניעים להחלטה הם ההתפשטות המאוחרת של נגיף הקורונה ביישובים הערבים, וקשיים כספיים לוגיסטיים בהיערכות לחזרה. בחמישי ייפגשו בשנית, ויקבלו החלטות חדשות בהתאם להתפתחויות.

סיור של יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן, כדי ללמוד על מצבם של בתי החולים בנצרת בעת משבר הקורונה (צילום: אלאתיחאד)

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) פרסם הודעת תמיכה בהחלטה לפתוח בהשבתה. "ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות החליט היום על השבתה כללית החל משלישי. ההפסדים של הרשויות נאמדים בעשרות מיליונים בחודש, אבל הממשלה ממשיכה להפקיר אותנו ולא לנקוף אצבע. אני מגבה את ההחלטה החשובה הזו, ודורש שמשרדי הממשלה ייזכרו ש-20% מהאזרחים הם ערבים וגם הם צריכים להתמודד עם המשבר", צייץ ג'בארין בטוויטר.

מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל מסר כי "החלטת הממשלה לחלק 2.8 מיליארד לרשויות היהודיות פיצויי ארנונה מהכנסות מעסיקים הינה העמקת האפליה שנוצרה כתוצאה ממניעת תקציבים להקמת אזורי תעשיה במשך עשרות שנים. כחצי מבתי האב הערבים חיים מתחת לקו העוני ולא יהיו מסוגלים לשלם ארנונה בערבות הוצאת מאות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום".